Jak sprawdzić cewkę zapłonową

Poruszanie się sprawnym samochodem jest konieczne, aby bezpieczny był zarówno jego kierowca, jak i inni uczestnicy ruchu drogowego. Kiedy jakiś element pojazdu ulega awarii, to obowiązkiem jego właściciela jest naprawienie szkód. W przypadku aut napędzanych benzyną najczęściej zdarzają się awarie w układzie zapłonowym, zwykle jest to niesprawność cewki. Jej naprawa jest trudna, wymaga fachowej wiedzy i praktyki.

Co to jest cewka zapłonowa?

Cewka zapłonowa to istotna część układu zapłonowego. System ten ma gromadzić wystarczającą ilość energii, by przekierować ją we właściwym czasie do świecy. Energia elektryczna pobierana jest z akumulatora. Dzięki temu dochodzi do przeskoku iskry na i następuje zapłon paliwa wymieszanego z powietrzem. Jest to możliwe dzięki przemienieniu prądu o niskim napięciu w prąd sięgający do 30 tys. woltów.

Cewkę zapłonową tworzą w zasadzie dwa zwoje drutów, zwane pierwotnym i wtórnym. Te pierwsze są nieco grubsze i mniejsze, o dodatnim ładunku. Ich celem jest pobieranie prądu. Z kolei zwoje wtórne będą naładowane ujemnie i są o wiele cieńsze. Powinny być osłonięte metalowym rdzeniem pokrytym izolacją. Całość dodatkowo jest ukryta w plastikowej obudowie.

Przyczyny i objawy awarii cewki zapłonowej

Za awarię cewki czasem odpowiada zużycie przewodów zapłonowych, przez co nie może ona przekierować prądu do zainicjowania iskry. Jako najczęstszy powód uszkodzenia cewki zapłonowej wskazuje się zabrudzenie lub zniszczenie złącza niskiego napięcia. Może też ulec awarii w miejscu złącza wysokiego napięcia. Powodem tego jest zbieranie się nieprzewodzącego nalotu, często też powstaje korozja. Takie złącza mogą też uszkadzać skoki temperatury – przewody rozszerzają się i kurczą na zmianę i z biegiem czasu tracą swoje właściwości.

Zepsuta cewka zapłonowa przeszkadza w uruchomieniu silnika, występuje też charakterystyczne jego szarpanie i odgłosy strzelania. Możemy też zauważyć problemy w osiągnięciu wymaganych obrotów, a silnik będzie sam gasł. Dodatkowo zwiększy się zużycie paliwa. W takiej sytuacji powinniśmy się dowiedzieć, jak sprawdzić cewkę zapłonową.

Jak sprawdzić, czy cewka zapłonowa jest dobra?

Pierwszą czynnością sprawdzającą stan cewki powinno być dokonanie pomiaru rezystancji. Sprawdzanie miernikiem polega na ocenieniu oporności na obu zwojach. W ten sposób skontrolujemy relację zachodzącą pomiędzy napięciem a natężeniem prądu. Jak sprawdzić która cewka jest uszkodzona? Wyniki wskazane przez omomierz musimy porównać z wartościami, jakie w instrukcji pojazdu uznano za prawidłowe. Dowiemy się też, który zwój przestał spełniać swoją funkcję.

Czasem jednak taka metoda nie sprawdza się, szczególnie kiedy doszło do zwarcia międzyzwojowego. Jak sprawdzić przewody zapłonowe w takiej sytuacji? Powinniśmy dostarczyć pojazd do rzetelnego diagnosty samochodowego, takiego jak nasza firma. Wtedy będziemy mieć pewność, że naszym samochodem zajmą się specjaliści, którzy korzystają z wysokiej jakości oscyloskopu. Sprawdzony diagnosta posiada też komputer umożliwiający celną ocenę stanu uszkodzeń cewki zapłonowej.

administrator