
Układ ESP w samochodzie (elektroniczny system stabilizacji toru jazdy) gwarantuje wyższe bezpieczeństwo jazdy. Minimalizuje ryzyko poślizgu kół w trudnych warunkach niezależnie od działań kierowcy. Jednak objawy usterki mogą być bardzo subtelne. Zobacz, jak rozpoznać awarię systemu stabilizacji toru jazdy (ESP) i jak na nią zareagować.
Czym jest ESP i dlaczego ma znaczenie?
ESP, czyli elektroniczny układ stabilizacji toru jazdy, to system, który minimalizuje ryzyko całkowitej utraty przyczepności podczas pokonywania zakrętu oraz w trudnych warunkach. W jego skład wchodzą układy kontroli trakcji (system ASR) i kontroli poślizgu (system ABS).
Jeśli dochodzi do podsterowności, czyli utraty przyczepności przez przednią oś, system blokuje tylne koła. Dzięki temu łatwiej jest przywrócić pojazd na właściwy tor jazdy. Analogiczna sytuacja ma miejsce przy nadsterowności, czyli poślizgu tylnych kół.
ESP w samochodzie niemal natychmiast wywołuje kontrolowany uślizg kół na obu osiach, co ułatwia szybkie złapanie przyczepności i powrót na docelowy tor jazdy.
System ten wykorzystuje:
- czujniki prędkości obrotowej kół,
- czujnik skrętu,
- czujnik przyspieszenia bocznego.
Następnie moduł kontrolny analizuje zgromadzone dane i w razie potrzeby przesyła polecenie do układu hamulcowego oraz do silnika. W efekcie automatycznie blokuje koła i zmniejsza moment obrotowy. Tym samym zapewnia najlepsze warunki, by ustabilizować jadący pojazd bez ingerencji kierowcy.
Awaria systemu stabilizacji toru jazdy (ESP) może mieć miejsce w sytuacji, gdy nawet jeden element nie spełnia swojej funkcji. Poniżej dowiesz się, jakie objawy mogą wskazywać na usterkę ESP.
Przeczytaj więcej o tym, jak działa system ESP.
Awaria ESP – objawy, których nie wolno zignorować
Pierwszym widocznym objawem awarii ESP jest świecąca się w niewłaściwych momentach kontrolka (o niej niżej). Poza tym w codziennej, spokojnej jeździe rzadko kiedy system ESP się uaktywnia. A jeśli już, to działa subtelnie.
Dlatego podczas pokonywania zakrętów zwróć uwagę, czy:
- samochód zachowuje się inaczej niż zwykle,
- opony częściej i szybciej tracą przyczepność,
- świeci się kontrolka ESP.
Jeśli cokolwiek Cię zaniepokoi, udaj się do serwisu. System ESP może uchronić przed wypadkiem – musi jednak sprawnie działać.
Kontrolka ESP – co oznacza i kiedy się zapala?
Lampka kontrolna poświęcona systemowi ESP działa nieco inaczej niż pozostałe wskaźniki na desce rozdzielczej. Poniżej dowiesz się, co oznacza każda z opcji. Gdy:
- kontrolka świeci się w sposób stały – doszło do usterki systemu stabilizacji toru jazdy lub ręcznego wyłączenia układu ESP,
- kontrolka w ogóle nie świeci – system ESP działa prawidłowo, ale nie jest aktywny,
- kontrolka zaświeca się tylko na moment, np. podczas skrętu – system aktywnie działa,
- kontrolka świeci się w sposób stały, a komputer pokładowy wyświetla komunikaty o błędzie – doszło do awarii ESP.
Zawsze, gdy kontrolka ESP świeci się w sposób ciągły, koniecznie udaj się jak najszybciej do mechanika. Unikaj gwałtownych manewrów oraz trudnych warunków pogodowych – możesz wpaść w poślizg szybciej niż zazwyczaj.
Najczęstsze przyczyny awarii systemu ESP w samochodzie
ESP to zaawansowany system złożony z wielu zależnych od siebie elementów. Dlatego też przyczyn usterek stabilizacji toru jazdy może być wiele. Co istotne – nie każda jest poważna.
Wśród najczęstszych przyczyn awarii ESP są:
- korozja przewodów,
- awaria jednego z czujników,
- problemy z instalacją elektryczną (za małe zasilanie, niewłaściwe napięcie),
- mechaniczne uszkodzenie, np. po kolizji lub nieprofesjonalnej wymianie kół, która spowodowała usterkę czujnika ciśnienia TPMS (opon),
- przypadkowe błędy w sterownikach silnika,
- usterka innego, niepowiązanego systemu.
Niezależnie od przyczyn awarii, jak najszybciej udaj się do mechanika. W niektórych sytuacjach wystarczy wymienić lub wyczyścić czujniki z brudu bądź usunąć błędy z komputera w samochodzie. Czasem jednak konieczna będzie interwencja specjalisty, szczególnie w przypadku problemów z instalacją elektryczną i większych uszkodzeń mechanicznych.
Jak rozpoznać i reagować na awarię systemu stabilizacji toru jazdy? Podsumowanie
Awaria systemu stabilizacji toru jazdy (ESP) wpływa na bezpieczeństwo na drodze. Choć nie rzuca się od razu w oczy, może zaważyć o odzyskaniu kontroli nad pojazdem w trudnej sytuacji.
Jeśli czujesz, że samochód inaczej reaguje przy skrętach (szczególnie gwałtownych), a kontrolka systemu ESP cały czas się świeci, natychmiast udaj się do mechanika. Powodów usterki ESP może być tak dużo, że samodzielna próba naprawy najpewniej zakończy się niepowodzeniem.
Dlatego, jeśli decydujesz się na zakup używanego auta, skorzystaj ze wsparcia rzeczoznawcy samochodowego w Autotesto. Dlaczego warto zweryfikować stan pojazdu?
- Jeszcze przed zakupem poznasz wszystkie usterki (w tym układu ESP) i zyskasz solidne argumenty w negocjacjach,
- poznasz pełną historię auta dotyczącą pochodzenia oraz napraw,
- unikniesz zakupu samochodu, który nie spełnia Twoich oczekiwań.
Skontaktuj się z nami i sprawdź, jak możemy Ci pomóc!