Grubość lakieru samochodowego – miernik, jak interpretować wyniki pomiaru?

Kupno samochodu używanego wiąże się z koniecznością przeprowadzenia oględzin. Niestety, sprzedawcy mogą ukrywać wypadkową historię pojazdu, starając się zarobić więcej, jednak jest proste rozwiązanie na to, by uchronić się przed kupnem wadliwego egzemplarza. Chodzi oczywiście o miernik grubości lakieru. Jak go używać i dlaczego warto mieć takie urządzenie?

Czasami zdarza się, że samochód po wypadku trafia do blacharza, który z pomocą szpachli ukrywa uszkodzenie, a następnie lakieruje naprawiany element. Tego rodzaju fachowców w Polsce jest sporo, przy czym ich umiejętności są na bardzo wysokim poziomie. Oznacza to, że gołym okiem nijak nie zobaczy się tego, że auto było naprawiane. Z jednej strony to dobra rzecz, ale niestety wielu sprzedawców wykorzystuje umiejętności specjalistów do tego, by zarobić więcej na wystawionym pojeździe, oznaczonym jako bezwypadkowy. W wykryciu pomaga jednak specjalny miernik.

Kiedy w grę wchodzi grubość lakieru samochodowego, norma nie istnieje. O czym mowa? Nie ma ustalonych wyznaczników narzuconych przez prawo, które mogłyby sugerować, jak jest minimalna, a jaka maksymalna grubość lakieru na pojeździe. Natomiast w każdym przypadku sam lakier składa się na kilka powłok. Chodzi o warstwę fosforanową (zabezpiecza przed rdzą i potęguje przyczepność innych warstw), warstwę gruntu kataforetycznego, podkładu wypełniającego i lakieru nawierzchniowego (bazy i lakieru bezbarwnego).

Zdarza się, że malowana karoseria posiada wadę. Przez to zostaje wycofana z produkcji, a po naprawie usterki powraca. Wiąże się to z faktem, że może zostać dwukrotnie pokryta lakierem. Okazuje się, że dzięki temu nadwozie staje się bardziej odporne na korozję. Tak naprawdę grubość powłoki lakierniczej łączy się z ekonomią produkcji. Lakiery samochodowe nie są tanie, dlatego nierzadko właśnie na tym aspekcie producent stara się zaoszczędzić. Grubość powłoki lakierniczej powinna być przede wszystkim równa. Przy jednokrotnym lakierowaniu na danym elemencie przyjmuje się różnice nie większe niż 50 µm. Nadal jednak nie jest to normą, dlatego wszystko zależy od konkretnego pojazdu.

Ze względu na proces lakierowania w fabryce, pomiar lakieru może dawać różne wyniki na przykład na drzwiach. W wyższej części grubość będzie większa niż na dole. Wewnętrzne powierzchnie natomiast mają cieńszą warstwę lakieru niż zewnętrzne.

Jak używać miernika lakieru?

Bardzo częstym, amatorskim błędem jest używanie miernika na brudnej powierzchni. Z tego powodu zawsze powinno się mieć na oględzinach zestaw chusteczek, dzięki którym pomiar zawsze będzie wykonywany na czystej powłoce. Sprzedający oczywiście musi na taki zabieg pozwolić, jednak w większości przypadków nie ma z tym problemu.

Przed zjawieniem się u sprzedawcy warto sprawdzić wyniki, jakie uzyskał ten sam pojazd w innych badaniach (informacje można znaleźć w internecie). Potrzebny jest też oczywiście miernik grubości lakieru. Tabela konkretnego modelu może się różnić od wyników, mimo braku wad lakierniczych. Sprawa ta jest związana z podwójnym naniesieniem lakieru na nadwozie. Jak więc poznać, że nie jest to problemem? To proste – wystarczy dokonać kilku pomiarów na całej powierzchni karoserii. Jeżeli wyniki są w miarę równe, to nie ma się czego obawiać.

Miernik przed badaniem musi być dobrze skalibrowany. Istotne jest również odpowiednie przyłożenie urządzenia do sprawdzanej powierzchni. Czujnik lakieru zawsze musi być przystawiony prostopadle! Warto zacząć od dachu. Na jego krawędziach wyniki powinny być takie same. Później można zająć się resztą nadwozia. Działania blacharza łatwo rozpoznać, ponieważ w niektórych przypadkach grubość lakieru przy naprawianych elementach może wynosić nawet 0,5-1 mm.

Kup dobre urządzenie!

Mierniki lakieru są ogólnodostępnymi urządzeniami, dlatego nie ma większego problemu z ich nabyciem. Przy zakupie warto jednak skorzystać z renomowanego sklepu. Zapraszamy więc do zapoznania się z ofertą AutoTesto dotyczącą najlepszych mierników lakieru.

Jeżeli nie chcesz samodzielnie zająć się dokonaniem pomiarów, to możesz zlecić przeprowadzenie oględzin samochodu naszemu specjaliście. W przeciągu maksymalnie 48 godzin otrzymasz raport zawierający wszystkie niezbędne informacje!

administrator