Opony zimowe – na co zwrócić uwagę przy ich wyborze?

Dobrze dobrane opony zimowe

Zbliża się zima, temperatury są coraz niższe, warunki na drodze coraz gorsze, a Ty nadal masz założone opony letnie w swoim samochodzie? Zaopatrz się w opony zimowe jak najszybciej! Wybór opon zimowych może być dla niejednego kierowcy nie lada wyzwaniem, dlatego warto wiedzieć co nieco w tym temacie.

Kiedy założyć opony zimowe?

Dużo mówi się o tym, że nie powinno się zakładać opon zimowych w przypadku, kiedy temperatura nie spada poniżej 7 stopni Celsjusza. Można się jednak natknąć na wiele opinii negujących tę teorię. Warto wiedzieć, że ważna jest tutaj średnia temperatura podczas doby. Nasz klimat ocieplił się i bywa tak, że w „zimowy dzień” jest nawet więcej niż 10 st. Celsjusza, natomiast istotne jest to, że wieczorem i nocą ta temperatura może osiągnąć minusowe wartości, wtedy opony letnie stają się twarde, a ich przyczepność jest mniejsza. Opony zimowe natomiast pozostają miękkie i przyczepne do drogi.

Jak wybrać odpowiednie opony?

Każde opony mają swoją etykietę, natomiast zaledwie 30% kierowców wie, jak ją odczytać. Na kawałku papieru znajdziemy informacje o trzech atrybutach opony i są to: poziom hałasu – głośność podczas jazdy, efektywność paliwowa oraz przyczepność na mokrej nawierzchni.

Przyczepność oraz efektywność (tj. cechy najważniejsze) określa się skalą od A do G. A to oczywiście najwyższy wynik. W przypadku zużycia benzyny – skrajne oceny mogą oznaczać różnice rzędu nawet 8%. Kiedy chodzi o parametr odnoszący się do przyczepności do drogi – hamowanie w przypadku klasy G może oznaczać o około 20m dłuższą drogę hamowania, niż w przypadku klasy A. Poziom hałasu określa się w decybelach. Najważniejszy przy podejmowaniu decyzji o zmianie opon jest bieżnik. Kiedy jego głębokość przy starym ogumieniu jest niższa, niż 1,6mm, należy niezwłocznie zmienić komplet opon. „Nówki” mają bieżnik głęboki na 9mm! Badania pokazały, że bieżnik wysoki na 7,5mm jest w 60% tak skuteczny, jak bieżnik w nowych oponach (ok. 9mm).

Jest kilka czynników, które powinny mieć wpływ na zakup odpowiednich opon zimowych. Jednym z najważniejszych jest cena. W końcu to pierwsza rzecz, na jaką kierowca zwróci uwagę.

Po pierwsze trzeba się zastanowić, jak często samochód jest używany. Kiedy pokonujesz setki kilometrów i używasz swojego auta codziennie – powinieneś zainwestować w komplet opon wysokiej jakości. W tym przypadku będziesz mógł cieszyć się wysokim komfortem jazdy i ustrzeżesz się przed ewentualną stłuczką.

Kiedy nie korzystasz z samochodu zbyt często, nic nie stoi na przeszkodzie, żebyś kupił tańsze opony. Komplet opon średniej klasy kosztuje około 800zł. Opony można podzielić na trzy klasy- ekonomiczną, średnia i wysoką. Jak zapewne każdy się spodziewa. Inna klasa to inna cena. Trzeba wiedzieć, że przyczepność samochodu do drogi zależy od klasy opon.

W przypadku opon zimowych należy zwrócić uwagę na to, jaką opona ma przyczepność przy śliskim, mokrym podłożu. Najtańsze opony nie oznaczają tego, że grozi Ci wypadek, natomiast zmniejszają komfort jazdy. Do spokojnej jazdy po mieście sprawdzą się świetnie.

Bieżnik można podzielić na trzy kategorie – symetryczny, kierunkowy i asymetryczny. Pierwszy należy do najtańszych rozwiązań, stąd jego popularność. Jest łatwy do wykonania, stąd też niska cena. Bieżnik kierunkowy idealnie odprowadza wodę i zapewnia dużą kontrolę trakcji. Ostatni typ bieżnika posiada zróżnicowaną strukturę, która zapewnia bardzo dobrą przyczepność do podłoża, a także dłuższą żywotność. Nie powinno się podejmować takich decyzji, jak zakup dwóch opon zimowych i pozostawienie dwóch letnich. Opony o różnych bieżnikach mają inną przyczepność, a przez to można doprowadzić do wielu niebezpiecznych sytuacji.

Przed zakupem odpowiednich opon zimowych należy też oczywiście wiedzieć, jakiego rozmiaru potrzebujemy. Gdzie znaleźć takie informacje, kiedy nie jesteśmy pewni? Znajdziesz je na klapce wlewu paliwa lub na kartkach instrukcji obsługi pojazdu. Albo, co w dzisiejszych czasach jeszcze bardziej popularne – w internecie!

administrator