Po co robi się zbieżność kół w samochodzie? – kompendium wiedzy

 

Każdy właściciele auta, bez względu na to, czy jest ono kilkuletnie, czy też lata świetności ma już za sobą i zbliża się do przełamania bariery kolejnej przejeżdżonej dekady, powinien dbać o jego stan techniczny. Warto to robić nie tylko ze względu na konieczność przejścia pomyślnie corocznych badań okresowych, ale także dla własnego bezpieczeństwa, gdyż niektóre usterki na skutek zlekceważenia mogą doprowadzić do naprawdę poważnych konsekwencji w ruchu drogowym. Jedną z bardziej niedocenianych nieprawidłowości stanu technicznego samochodów używanych jest brak zbieżności kół. Bywa, że kierowcy nie mają o tym pojęcia i użytkują swoje cztery kółka w normalnym trybie. Nieświadomość ta – gdyż to zazwyczaj ona jest tu wszystkiemu winna – ma jednak swoje konsekwencje, dlatego tym bardziej czujemy się w obowiązku podzielić się z wami naszą wiedzą na ten temat.


Czym jest zbieżność kół?

Parametr ten odnosi się do kół znajdujących się na tej samej osi, a więc ustawia się go osobno dla przednich i osobno dla tylnych. Chodzi tu o tzw. zbieżność kątów toru jazdy, czyli mówiąc prościej o to czy zarówno prawe jak i lewe koło są do siebie ustawione w miarę równolegle. Granica odchylenia dopuszczalna podczas pomiaru to zaledwie 3 stopnie. Nazywa się to kątem zbieżności i przy dodatnim wyniku mówi się, że koła są właśnie zbieżne, a przy -3 stopniach, że rozbieżne. Brak zbieżności występuje natomiast wówczas, gdy obręcze z przodu posiadają mniejszą odległość od siebie niż te z tyłu. Różne marki stosują różne ich ustawienie, jednak zbytnia zbieżność lub rozbieżność może mieć negatywne skutki.

Nieprawidłowa wartość badania zbieżności kół – skutki

Parametr ten posiada przede wszystkim wpływ na komfort jazdy, precyzje kierowania, prędkość eksploatacji elementów zawieszenia i ogumienia oraz bezpieczeństwo podróży. Jeśli koła są ustawione względem siebie nieprawidłowo to wcześniej czy później odczujemy tego skutki, a mogą to być między innymi:
– trudności lub brak możliwości utrzymania prostego kierunku jazdy (tutaj może chodzić również o to, że w oponach występuje różne ciśnienie powietrza),
– nierównomierne zużycie opon,
– nieprawidłowa wartość oporu toczenia (auto na prostej drodze szybciej wytraca prędkość, generuje większe spalanie oraz ma mniejszy lub większy wpływ na osiągi pojazdu),
– opóźnienie momentu skrętu ze względu na nieprawidłową wartość powierzchni stycznej opony z drogą (przez to auto może generować odczucie bezwładu na ostrych zakrętach, a przy małym doświadczeniu kierującego nawet doprowadzić do kolizji).


Ustawienie zbieżności kół

By mieć pewność, że samochód, który użytkujemy, posiada właściwie ustawioną zbieżność warto regularnie poddawać go tzw. kontroli ustawienia geometrii zawieszenia i kół. Jako eksperci radzimy robić to średnio raz w roku, a zwłaszcza po wymianie opon sezonowych, gdyż wówczas istnieje największa szansa, iż będzie wymagana korekta zbieżności. Cena za taką usługę nie należy co prawda do najniższych, jednak powierzając zadanie w ręce specjalistów mamy pewność, że do jej wykonania zostały użyte nowoczesne urządzenia, a nie że jedynie zweryfikowano całą sprawę „na oko”. Odradzamy samodzielne ustawianie kół, gdyż ryzyko błędu jest tu jeszcze większe, a nawet odchylenie rzędu 0,5 stopnia może okazać się sporym problemem podczas jazdy. Nie pomogą tu nawet kupione w sklepie internetowym wskaźniki laserowe – komputerowa diagnoza jest jedyną i najpewniejszą metodą z bardzo niskim marginesem błędu.

nprofit