Opona radialna a diagonalna – różnice

Opony to jeden z najistotniejszych elementów konstrukcyjnych auta, odpowiadających za przenoszenie sił pomiędzy pojazdem i nawierzchnią. Na rynku dostępnych jest wiele rodzajów opon, które różnią się między sobą pod kątem wizualnym. Rozmaite wzory na nacięciach bieżnika nie są jednak jedyną różnicą, jaka występuje we współczesnych systemach ogumienia. Ze względu na wewnętrzną budowę i system konstrukcyjny możemy wyróżnić dwa rodzaje opon – radialne i diagonalne. Co to są opony radialne i dlaczego zdobywają coraz większą popularność na arenie międzynarodowej? Czym w praktyce różnią się opony radialne od diagonalnych? 

Co to są opony radialne?

Wewnętrzna budowa opon ma ogromne znaczenie w kontekście komfortu jazdy, jednak nie jest zauważalna gołym okiem. Główną właściwością, warunkujące określone wrażenia z jazdy, jest układ kordu i jakość wykonania włókien, które go tworzą. To właśnie w tym tkwi cała różnica między oponami radialnymi a diagonalnymi. W przypadku opon radialnych, kord wykonany jest z nici opasających czoło opony. Oznacza to, że boki opony nie są chronione, ani wzmacniane przez włókna tworzące kord. Jednocześnie to właśnie taki system wzmacniania konstrukcji ogumienia zapewnia większą elastyczność i możliwość osiągania większych prędkości. Między innymi to właśnie dlatego współcześnie konstruowane samochody wyposażone są na etapie produkcyjnym w opony radialne.

Opony radialne – co to znaczy? 

Słowo “radialnie” jest synonimem słowa “promienisto”, co może ułatwiać zrozumienie tego rodzaju konstrukcji ogumienia. W terminologii technicznej można spotkać się także z nazewnictwem “opony promieniowe”. Sposób okalania opony przybiera formę radialną, co oznacza, że nici prowadzone są symetrycznie wokół czoła opony. Poza stalowymi nićmi, producenci opon radialnych implementują także specjalne warstwy wzmacniające. Są one na tyle elastyczne, że nie wpływają negatywnie na komfort jazdy. Produkcja opon radialnych jest zdecydowanie droższa, aniżeli produkcja ogumienia diagonalnego. To właśnie koszty produkcyjne stanowiły jedną z podstawowych przeszkód w procesie ekspansyjnym tego systemu. Obecnie cieszą się jednak dużym zainteresowaniem na światowych rynkach. 

Opona diagonalna – co to znaczy?

Nie ulega wątpliwości, że opony radialne już jakiś czas temu wyparły ogumienie diagonalne. Istnieje jednak kilka rodzajów pojazdów kołowych, w których to właśnie konstrukcja diagonalna stanowi lepsze rozwiązanie. Zwykle stosuje się ją w pojazdach terenowych, tj. motocykle crossowe, czy maszyny robocze. Niezaprzeczalną zaletą tego rozwiązania jest wysoka wytrzymałość oraz odporność na wzmożoną eksploatację i uszkodzenia mechaniczne. W przypadku tego rodzaju opon, kord przybiera formę krzyżową. Nici kładzione są w sposób naprzemienny pod określonym kątem względem tzw. przekroju wzdłużnego ogumienia. W przeciwieństwie do opon radialnych, kord w diagonalnych konstrukcjach pokrywa całe ogumienie, a więc i jego boki. Warunkuje to większą sztywność opony, ale jednocześnie pozytywnie wpływa na jej trwałość. Mniejsza elastyczność minimalizuje także drgania. 

Opona radialna a diagonalna – różnice 

Jak już zostało wspomniane, główna i w zasadzie jedyną różnicą między oponami radialnymi a diagonalnymi jest wewnętrzna budowa. Sztywna struktura pokrywająca boki opony to cecha charakterystyczna systemu diagonalnego, w którym struktury kordu przecinają się w sposób krzyżowy. W przypadku opon radialnych, cienkie fragmenty tkaniny równolegle opasają oponę. Poza nićmi, stosuje się jeszcze warstwy wzmacniające. Dobór odpowiedniego rodzaju opon powinien więc być uwarunkowany specyfiką i głównym zastosowaniem pojazdu kołowego. Jeśli zależy nam na osiągnięciu wysokich prędkości, sporej elastyczności i właściwej, stabilnej trakcji, zdecydowanie lepiej postawić na ogumienie radialne. Opony diagonalne sprawdzą się wszędzie tam, gdzie potrzebna jest duża wytrzymałość, czyli np. w użytku leśnym, pojazdach przemysłowych, czy oponach przyczepowych.

Sprawdź inne wpisy o typach opon:

Opony run flat – co to?

Czym są opony bieżnikowane?

administrator