Android Auto vs Apple CarPlay – czym się różnią?

Smartfon dawno przestał już pełnić w samochodzie jedynie funkcję odtwarzacza muzycznego. Kompatybilność telefonu z autem to jedna z najbardziej pożądanych obecnie cech. Dwaj giganci — Apple oraz Google wyszli naprzeciw tym oczekiwaniom, oferując bardzo podobne systemy samochodowe.

Odwieczna gonitwa pomiędzy popularnymi firmami technologicznymi, a Apple trwa nieprzerwanie. Jak to miało miejsce w większości przypadków, tak i tym razem marka ze sławetnym jabłkowym logo, jako pierwsza na światło dzienne wystawiła swój innowacyjny produkt, jakim jest Apple CarPlay. Dokładnie rok później, pojawił się Android Auto. Mimo że aplikacje są różne, to ich funkcjonalność obejmuje niemal identyczny zakres. Technologia ta ma przede wszystkim pozwolić na używaniu nawigacji oraz wielu innych funkcji w telefonie, bez użycia rąk, tym samym zmniejszając liczbę wypadków spowodowanych dekoncentracją. Czym różnią się między sobą w poszczególnych zakresach te konkurencyjne systemy?

Konfiguracja systemu

Pierwszą, podstawową różnicą pomiędzy CarPlay, a Auto, jest sposób instalacji oraz konfiguracji. System oferowany przez Google należy najpierw pobrać na smartfona. Dopiero wtedy możliwe jest korzystanie z niego zarówno bezpośrednio w telefonie, jak i na ekranie dostępnym w samochodzie. Aby jednak ta druga opcja była możliwa, konieczne jest podłączenie telefonu do systemu multimedialnego za pomocą kabla USB, lub bezprzewodowo, za pośrednictwem Wi-Fi. Apple natomiast nie wymaga instalowania aplikacji. System jest częścią systemu iOS. Jest dostępny dla wszystkich telefonów tej marki wyprodukowanych po 2012 roku. Podobnie, jak Android, CarPlay może działać na ekranie komórki, jak połączyć się z wyposażeniem multimedialnym samochodu za pomocą Wi-Fi lub kabla USB. System Apple nie jest jednak kompatybilny ze wszystkimi modelami pojazdów.

Obsługa głosowa

Oba systemy sterować można zarówno manualnie, czyli przy pomocy przycisków lub dotykowo, jeśli auto ma taką funkcję, jak i głosowo. Jest to zależne przede wszystkim od preferencji kierowcy oraz modelu samochodu. Sterowanie za pomocą głosu, możliwa jest jedynie, jeśli auto wyposażone jest w zestaw głośnomówiący. Apple CarPlay, oferuje obsługę głosową jedynie w języku angielskim. Może być to nieco uciążliwe, szczególnie podczas używania nawigacji. Aplikacja Google natomiast może być sterowana w naszym ojczystym języku. Problem jest tylko jeden. Nie wiemy dokładnie, kiedy Android Auto w Polsce się pojawi, chociaż ma być to już niebawem.

Nawigacja

W zakresie nawigacji, systemy te od niedawna różnią się znacznie. Po aktualizacji, użytkownicy CarPlay mogą korzystać zarówno z map Apple, jak i Google Maps, Waze, AutoMapy oraz Sygic. Daje to firmie Apple dużą przewagę liczebną względem Google, który proponuje autorskie mapy oraz nawigację Waze. Nie zmienia to jednak faktu, że aplikacja Google Maps, jest na tyle funkcjonalna oraz zaawansowana, że dla większości będzie wystarczająca.

Wiadomości tekstowe i połączenia

Mimo podobnego poziomu obsługi funkcji pisania SMS-ów głosowo, w Polsce znacznie lepiej sprawdzi się jednak Android Auto. Apple jest świetny, lecz tylko do tworzenia tekstów w języku angielskim. Android natomiast daje swobodną możliwość zarówno głosowego pisania, jak i odczytywania wiadomości.

  Redakcja