Problemy ze zmiana biegów – możliwe przyczyny

 

Zmiana biegów w sprawnym samochodzie powinna przebiegać przede wszystkim płynnie i przy użyciu jak najmniejszej siły. Konstrukcja elementu, który to umożliwia, posiada cały szereg elementów, dzięki którym każde przełożenie jest wspierane (tzw. synchronizatory), a więc nasze ruchy są precyzyjnie interpretowane i wspomagane. Zdarza się jednak tak, że w pewnym momencie natrafiamy na problem – biegi „wyskakują”, nie można ustawić dźwigni w odpowiednim położeniu, a nawet siła, którą wkładamy w tę czynność, wydaje się zbyt duża. Co może być tego przyczyną? Jakie usterki związane są z tym elementem pojazdów? Na czym polega ich usunięcie i jakie mogą być skutki zaniedbania? O tym poniżej.

Duży opór przy zmianie biegów

Na początek warto tu powiedzieć, że zjawisko to może nie być oznaką awarii skrzyni biegów, ale jedynie następstwem warunków atmosferycznych, w jakich auto jest użytkowane. Niska temperatura oraz czas na krótko po uruchomieniu silnika sprzyjają temu, iż olej w skrzyni biegów jest jeszcze gęsty, gdyż nie uległ podgrzaniu i rozprowadzeniu. Gdy jednak podzespoły przejmą odpowiednią temperaturę problem ten znika, więc kierowca nie powinien się tu martwić o stan techniczny swojego auta. Jednak jeśli pomimo dłuższej jazdy drążek zmiany biegów nadal zachowuje się dość opornie, może to oznaczać, że:
– zostały zignorowane zalecenia producenta i w skrzyni znalazł się zbyt gesty olej,
– synchronizatory uległy już zużyciu (oporowi towarzyszy tu charakterystyczny zgrzyt podczas wybierania przełożenia, a czasem także i tzw. wypadanie biegu podczas jazdy),
– problemem jest zużycie elementów przekładni.


Zużycie synchronizatorów – powody

Synchronizatory manualnej skrzyni biegów to element, który ulega zużyciu jedynie podczas jazdy i na skutek działań kierowcy, dlatego warto sobie zdawać sprawę z tego, jak nasze decyzje wpływają na żywotność tego typu elementów. Powodami, dla których wymagany jest więc serwis tych podzespołów, są:
– redukcja biegu przy zbyt dużej prędkości,
– doprowadzanie do przełożeń przy niecałkowitym rozłączeniu sprzęgła,
– zbyt gwałtowna zmiana biegów,
– jazda z małą prędkością na zbyt wysokim przełożeniu skrzyni biegów,
– zatarcie łożyska koła zamachowego lub uszkodzenie tłumika drgań skrętnych wału korbowego.

Skrzynie automatyczne a nieprawidłowa zmiana biegów

Trochę inaczej trzeba podejść do problemu, gdy trudności w zmianie przełożeń, niepokojące dźwięki lub szarpanie podczas zmiany biegów dotyczy skrzyń automatycznych. Ze skrzynią automatyczną trzeba też umieć jeździć, bo w przeciwnym razie nawet najbardziej wytrzymała jednostka ustąpi przed niekompetencją kierowcy (więcej na ten temat pod tym linkiem). Skrzynie automatyczne mają również różne rodzaje – temat ten poruszyliśmy w jednym z poprzednich wpisów. Kłopot może pojawić się tu więc z:
– wchodzeniem na bieg lub wydłużaniem czasu do włączenia wyższego lub niższego przełożenia (problemem może być złe działanie automatycznego sprzęgła),
– niepokojącymi odgłosami podczas jazdy (niemal na pewno chodzi o element mechaniczny przekładni, a więc warto jak najszybciej udać się do serwisu, by uniknąć poważniejszej usterki, która może się już niedługo pojawić w takiej skrzyni biegów),
– wyciekiem płynu ze skrzyni lub jego niskim poziomem (zużycie elementów diametralnie wzrasta, a skrzynia nie jest w stanie działać tak płynnie, jak powinna),
– drganiami i szarpnięciami wyczuwalnymi podczas podróży (niemal na pewno chodzi o zbyt duże zużycie przekładni zębatej lub zużycie sprzęgła).

nprofit