Łańcuch rozrządu — co ile wymiana?

Łańcuch rozrządu to jeden z najważniejszych elementów, który odpowiada za odpowiednią pracę silnika. W sytuacji, gdy ulegnie on awarii, dalsza jazda jest po prostu niemożliwa. Jednak pasek rozrządu, podobnie jak niemal każda część w samochodzie, z czasem się zużywa. W takiej sytuacji należy udać się do serwisu, w którym specjalista wymieni ten niezwykle istotny element. Co prawda, obecnie produkowane paski są coraz trwalsze, mimo to, należy co jakiś czas go wymienić. Często więc można spotkać się z pytaniem, co ile wymieniać łańcuch rozrządu.

Co ile wymieniać łańcuch rozrządu?

Łańcuch rozrządu to element znacznie trwalszy od masowo jeszcze wykorzystywanych pasków. Z tego też powodu rozrząd napędzany łańcuchem ulega zerwaniu znacznie rzadziej. Warto jednak pamiętać, że jeżeli już do tego dojdzie, jednostka napędowa nadaje się już praktycznie do wyrzucenia. Dużo częściej zużywającymi się elementami rozrządu są ślizgi, napinacze, a także sam łańcuch rozrządu. Często więc pojawia się pytanie, co ile wymiana rozrządu. Łańcuch jest z pewnością elementem, o który trzeba dbać w szczególności.

Obecnie jednak producenci tego elementu rzadko kiedy precyzują, co ile należy wymieniać łańcuch rozrządu. Jego stan techniczny zależy bowiem od bardzo wielu elementów, w tym również od tego, jak mocno eksploatowany jest pojazd. W tym celu obowiązkiem kierowcy, w którego pojeździe jest zamontowany łańcuch rozrządu, są regularne wizyty w serwisach przeglądowo-naprawczych.

Specjalista skontroluje wszelkie aspekty, które wiążą się z łańcuchem. Ocenie zostanie poddane rozciągnięcie łańcucha, koła zębate, wzajemne położenie znaków nastawczych, ślizgi, a także napinacze łańcucha, które mogą być hydrauliczne lub sprężynowe, w zależności od rodzaju. Jeżeli w trakcie kontroli specjalista zauważy, że łańcuch rozrządu uległ zużyciu, konieczna będzie wymiana wszystkich współpracujących ze sobą elementów, w tym ślizgaczy, kół zębatych oraz samego łańcucha rozrządu.

Co ile wymiana rozrządu? — łańcuch

Jednym z najczęściej pojawiających się pytań dotyczących łańcucha rozrządu, jest to, co ile należy go wymienić. Jak zostało wyżej wspomniane, nie jest to do końca sprecyzowane. Zakłada się jednak, że wytrzymałość obecnie produkowanych łańcuchów rozrządu to około 200-300 tysięcy kilometrów. Ponadto specjaliści zwracają uwagę, aby łańcuch rozrządu skontrolować co drugą wymianę oleju. Dla większego bezpieczeństwa można to zrobić po każdej wymianie oleju, filtrów oraz innych podzespołów silnika.

To, że łańcuch rozrządu jest zużyty, można jednak łatwo zaobserwować w trakcie jazdy. Należy jedynie zwracać uwagę na typowe symptomy. Jednym z najważniejszych jest wyraziste dzwonienie łańcucha, szumy, czy cykliczne stuki, co może być objawem zużytych napinaczy. Kolejnym symptomem, który powinien zwrócić uwagę kierowcy, jest pogarszająca się kultura pracy jednostki napędowej, stopniowa utrata mocy, a w końcu zapalenie się dobrze znanej kontrolki “check engine”. Pojawienie się tej ikony może oznaczać, że ustawienie wałków rozrządu może wykraczać poza dopuszczalną normę, co bezpośrednio przekłada się na zbyt duże rozciągnięcie łańcucha rozrządu.

Łańcuch rozrządu — ile kosztuje wymiana?

Kierowca, który zgłosi się do warsztatu natychmiast po zaobserwowaniu symptomów, może liczyć na zmniejszenie kosztów związanych z jego wymianą. W najbardziej drastycznych przypadkach może to również uratować całą jednostkę napędową przed całkowitym zniszczeniem. Warto jednak pamiętać, że wymiana łańcucha rozrządu nie jest tania i zwykle wiąże się z wymianą innych elementów rozrządu.

Łańcuch rozrządu warto jest również wymienić w sytuacji, kiedy kierowca nabywa samochód z rynku wtórnego. Tym bardziej, jeżeli jego historia serwisowa nie jest zbyt klarowna. Niestety, jednoznaczna odpowiedź na pytanie, co ile wymieniać łańcuch rozrządu, nie jest wcale prosta. Ważne są regularne przeglądy, wizyty w serwisach oraz obserwowanie typowych symptomów, jakie towarzyszą uszkodzeniu łańcucha rozrządu.

Sprawdź inne porady o samochodach

Rozrząd na pasku czy na łańcuchu – co wybrać?

administrator