Samochód automat – o czym pamiętać przesiadając się z manualnej skrzyni biegów?

Samochód jest najczęściej używanym w Polsce, osobistym środkiem transportu. Trudno się temu dziwić, w końcu jeżdżenie autem jest komfortowe, ale też daje dużo więcej możliwości, ponieważ rozkładu jazdy pociągów lub autobusów nie da się zmienić wedle własnych potrzeb.

 

Wielu polskich kierowców, kupując teraz samochód, staje przed wyborem – skrzynia biegów manualna, czy automatyczna?

 

Jednym z argumentów przemawiających za korzystaniem ze skrzyni manualnej jest fakt, że koszty naprawy skrzyni automatycznej są spore. Jest to racja, ponieważ mechanizm skrzyni automatycznej jest znacznie bardziej skomplikowany – mimo tego awarie zdarzają się sporadycznie. Odpowiednio obsługując samochód z automatem ryzyko uszkodzenia jest bardzo małe. Fakt, trudnością w razie awarii będzie znalezienie odpowiedniego fachowca, jednak nie jest to rzecz tak uciążliwa i trudna, jak jeszcze kilka, kilkanaście lat temu, kiedy automaty były znacznie mniej popularne.

 

Kierowcy, którzy przenieśli się na skrzynię automatyczną często podkreślają jedną, dosyć istotną wadę. Mianowicie, korzystając z automatu, zazwyczaj nie chce się powracać do samochodu ze skrzynią manualną. Kierujący stawiają na prostotę i przyjemność z jazdy, czemu trudno się dziwić. Osobie przenoszącej się z automatu do skrzyni manualnej będzie niezwykle ciężko.

 

 

Kiedy najczęściej przydaje się automat?

Automat zapewnia komfortową jazdę praktycznie cały czas. Warto jednak wyróżnić jazdę w korkach, która od kierowcy ze skrzynią manualną wymaga ciągłego manewrowania sprzęgłem i dźwignią, gazem, hamulcem. W przypadku automatów wystarczy zaledwie hamulec oraz gaz. Korzystanie z automatycznej skrzyni biegów jest również istotne podczas wyprzedzania, czyli wtedy, kiedy samochód powinien jak najszybciej osiągnąć jak najwyższą prędkość, żeby ów manewr przebiegł płynnie. W przypadku automatu wystarczy docisnąć gaz, a odpowiednie mechanizmy dobiorą ewentualne zmiany biegów tak, by zmiany te były najbardziej efektywne dla danego silnika.

 

 

Jak obsługiwać samochód z automatyczną skrzynią biegów?

Zazwyczaj w miejscu, gdzie w autach ze skrzynią manualną znajduje się dźwignia, w automatach również znajduje się dźwignia, jednak zamiast do zmiany stricte biegów, służy do zmieniania trybów.

 

🡆 Literą „P” oznacza się tryb parkingowy, w tym momencie koła zostają zablokowane. Trzeba jednak wiedzieć, że nie wolno uruchamiać tego trybu podczas jazdy, ponieważ można w ten sposób zniszczyć przekładnię i gwałtownie wyhamować. Warto zaznaczyć, że  w trybie P (oraz N) można uruchomić silnik. W innych może być to niemożliwe.

 

🡆 „N” oznacza bieg neutralny, jałowy, tj. silnik nie będzie napędzał kół, natomiast mogą się one obracać. Mimo tego lepiej jest nie używać owego trybu podczas kierowania samochodem, ponieważ poprzez niskie ciśnienie oleju w skrzyni biegów może doprowadzić do usterki. Tak samo nie warto włączać tego trybu czekając na światłach lub w korku, ponieważ lepszym rozwiązaniem dla samochodu będzie zwyczajne wciśnięcie hamulca. Warto pamiętać, że samochód w tym trybie można pchać, jednak kiedy w grę wchodzi holowanie – mogą zdarzyć się problemy, dlatego należy przede wszystkim zwrócić uwagę na ten przypadek czytając instrukcję obsługi samochodu.

 

🡆 Litera „R” – tak samo jak w manualnej skrzyni biegów – oznacza cofanie. Co oczywiste – nie można tego trybu uruchamiać podczas jazdy.

 

🡆 Tryb „D” natomiast (z angielskiego drive) służy do jazdy w przód. Zazwyczaj większość nowych samochodów wymaga przytrzymania hamulca przed włączeniem owego trybu, co związane jest z przypadkami starszych modeli, kiedy przez nieuwagę kierowców samochód gwałtownie ruszał do przodu. Podczas jazdy w tym trybie skrzynia biegów na podstawie pracy silnika i wciśnięcia pedału gazu dobiera odpowiedni bieg, z jakim samochód będzie się poruszał.

 

Wiele samochodów z automatyczną skrzynią biegów posiada także osobne tryby, na przykład sportowy lub ekonomiczny, co przekłada się na inną efektywność silnika oraz zużycie paliwa.

  Redakcja