Wymiana samochodowych filtrów – kiedy jest na nią odpowiedni czas?

 

Zadbane auto to nie tylko błyszcząca karoseria, stalowe nakładki na grill, progi i tylny błotnik. Rysa na lakierze nie będzie powodem wypadku, a jedynie smutną pamiątką po incydencie na drodze, przypadkowym i niezamierzonym działaniu kierowcy czy pasażerów lub złośliwości osób trzecich. Czysta tapicerka i szyby także nie zamykają listy detali, o które warto zadbać, by móc powiedzieć, że w naszym garażu stoi zadbane auto – choć niektórym Sprzedającym tak właśnie się wydaje. Kluczową rolę w tym zestawieniu grają bowiem mechaniczne niuanse, dzięki którym poruszanie się jest w ogóle możliwe. Wśród nich bardzo ważną funkcję pełnią różnego rodzaju filtry. Niektóre z nich zapewniają nam komfort podróżowania, inne zaś mają zadbać o prawidłowe funkcjonowanie i sprawność pojazdu. Kiedy więc warto je wymieniać, aby zachować pewność, iż naszemu autu nic nie dolega i nie odmówi nam posłuszeństwa w najmniej spodziewanym momencie? O tym poniżej.

Filtr oleju

Ten rodzaj filtra jest chyba najbardziej znany kierowcom, gdyż jego wymiana – lub jego wkładu, co ma prowadzić do bardziej ekologicznego radzenia sobie z tym elementem, kiedy się już zużyje – powinna być przeprowadzona razem ze zmianą oleju silnikowego. Jak jest jego rola? Wręcz nieoceniona! Silnik podczas pracy zużywa się, co generuje różne zanieczyszczenia. Film olejowy oczywiście stara się, aby to zużycie było jak najmniejsze, lecz jeśli już do niego dochodzi, to właśnie filtr oleju zapobiega krążeniu owych drobin w komorze silnika. W przeciwnym razie mogłyby one bowiem doprowadzić do wzrostu szybkości zużycia elementów motoru, co właśnie dzieje się, gdy kierowca zbyt długo zwleka z jego wymianą. To z kolei bardzo często prowadzi do uszkodzeń, których usunięcie jest niemożliwe lub nieopłacalne. Jeśli jednak filtr jest sprawny, to nagar, sadza i inne frakcje zostają zatrzymane, a właściciel samochodu może spać spokojnie. W zależności od zaleceń producenta oleju i trybu jazdy przyjmuje się tutaj, że taką usługą powinny zainteresować się osoby, które od ostatniej wymiany przejechały średnio od 10 000 do 15 000 km.

Filtr paliwa

Również bardzo ważny element w naszych samochodach, gdyż odpowiada za filtrację zanieczyszczeń mogących znajdować się w paliwie, które stanowi źródło energii do napędzania silnika naszych czterech kółek. W przypadku jednostek wysokoprężnych filtr ten odpowiada również za separację cząstek wody. Częstotliwość jego wymiany dyktuje natomiast jakość benzyny lub oleju napędowego, które wlewamy do baku. Co to oznacza? Korzystając ze stacji benzynowych, powinniśmy mieć pewność, że serwis tego typu może przebiegać w interwałach po 30 000 km. Jeśli jednak ktoś czerpie paliwo z niepewnego źródła, to nawet po o połowę mniejszym dystansie może zostać zmuszony do wymiany filtru paliwa.

Filtr powietrza

Silnik podczas jazdy zasysa powietrze. Nie może być ono więc nasycone kurzem, pyłem i innymi drobinami dlatego wymagane jest zastosowanie odpowiedniego filtra. Aby ocenić to, jak często powinien być on wymieniany w danym samochodzie, trzeba spojrzeć na sprawę przez pryzmat użytkowania danego pojazdu, a więc:
– w trybie miejskim nowy filtr powinno się zapewnić swojemu autu po od 15 000 do 20 000 km,
– auto używane w terenie może potrzebować takiej usługi już nawet po 10 000 km,
– w trybie mieszanym za minimum przyjmuje się średnio 20 000 km.
Jeśli nie wiemy, kiedy ów filtr był zmieniany, możemy poprosić mechanika o ocenę jego sprawności lub sugerować się wzrastającym zużyciem paliwa.

Filtr kabinowy

Ostatni w naszym zestawieniu jest tzw. filtr kabinowy, czyli element odpowiedzialny za oczyszczanie powietrza, które napływa do wnętrza pojazdu dzięki nawiewowi lub klimatyzacji. Wraz z jego zanieczyszczeniem ulega również obniżenie komfortu jazdy. Przyjmuje się, iż jego wymiana powinna być dopilnowana w rocznych odstępach, gdyż po tym czasie jego właściwości zostają zneutralizowane, co prowadzi do rozwoju pleśni i grzybów. Jak poznać, że to już czas? Wdmuchiwane powietrze powoduje parowanie szyb, a uruchomieniu nawiewu towarzyszy nieprzyjemny zapach. W skrajnych przypadkach takie zaniedbanie może wywołać u niektórych osób nawet reakcję alergiczną.

***
Zdajemy sobie sprawę, że równie ważnym tematem jest wymiana tzw. filtra cząsteczek stałych, jednak o tym mogą już Państwo przeczytać w jednym z naszych wcześniejszych wpisów, który znajduje się pod tym linkiem.

nprofit