Zimowe warunki na drodze – o czym pamiętać prowadząc auto?

Zimowe warunki na drodze – o czym należy pamiętać, prowadząc auto?

Zima jest okresem niewygody dla kierowców, głównie z powodu trudnych warunków drogowych, które dotyczą nas każdego dnia, nawet jeżeli z pozoru wydaje się spokojnie, a temperatura jest dodatnia. Zimą, ryzyko wypadku rośnie aż kilkukrotnie, a przyczyny, jakie mogą do niego doprowadzić, są odmienne niż w pozostałych miesiącach. Zimą nie jeździmy szybko i brawurowo, ale zmagamy się z niezachowaniem odpowiedniej odległości lub wykonywaniem nieodpowiednich manewrów, które mogą doprowadzić do niebezpieczeństwa. Prędkość, może niższa niż latem, również bywa niedostosowana do warunków. O czym należy pamiętać, aby zimą jeździć bezpiecznie?

Sprawny pojazd na zimowych oponach

Aby warunki zimowe nie stanowiły realnego zagrożenia dla bezpieczeństwa Twojego i pozostałych uczestników ruchu drogowego, przed pojawieniem się zimowej aury wymień opony na zimowe. Gdy temperatura spada poniżej 5ºC, opony letnie tracą swoje właściwości, sztywniejąc, a tym samym tracąc przyczepność. Nie zakładaj mieszanego zestawu opon zimowych i letnich, nie dobieraj też opon o różnym bieżniku. Pamiętaj, że okres żywotności opon to około pięć lat. Po takim czasie, nawet jeśli bieżnik jest wyższy, niż 4 cm, bo jeździsz niewiele, opona traci elastyczność i nie ma swoich dotychczasowych walorów. Nie warto oszczędzać na oponach, są to oszczędności na własnym i cudzym bezpieczeństwie. Przed nadejściem przymrozków, warto sprawdzić akumulator, uzupełnić płyny w pojeździe oraz zrobić przedzimowy przegląd techniczny. Sprawny pojazd to podstawa w trudnych warunkach zimowych.

Jak zachować się za kierownicą w warunkach gołoledzi?

Nawet, gdy wydaje się, że nie jest ślisko, asfalt może być pokryty przymarzającym, osadzającym się nalotem, będącym mieszanką osadów atmosferycznych oraz smogu i spalin. W warunkach intensywnych opadów śniegu, nawet na głównych drogach możemy spotkać się z gołoledzią, jak więc bezpiecznie prowadzić w warunkach, gdy praktycznie nie ma kontroli nad pojazdem?

Po pierwsze ruszanie. Jeżeli pojazd nie chce ruszyć z pierwszego biegu, spróbuj wprowadzić go w ruch z drugiego, mocniejszego przełożenia. Spróbuj go rozkołysać lub usunąć nadmiar śniegu spod kół, gdzie mógłby utrudniać ruszenie. W zakrętach nie wykonuj gwałtownych i mocnych ruchów kierownicą. Wszystkie ruchy nią wykonuj płynnie i z dużym wyczuciem. Zakręty najlepiej pokonywać stałą prędkością, bez dodawania gazu i hamowania, najlepiej po jak najszerszej krawędzi. Nie należy gwałtownie hamować, co z pewnością wprowadziłoby pojazd w poślizg w warunkach gołoledzi. Zachowanie bezpiecznej odległości od samochodu poprzedzającego oraz hamowanie silnikiem to najlepszy sposób, aby bezpiecznie się zatrzymać. podczas gołoledzi nie należy prowadzić na biegu jałowym, który odbiera możliwość kontrolowania pojazdu w każdym momencie. Szczególną uwagę powinniśmy zwracać na bezpieczne pokonywanie progów spowalniających, które są bardzo śliskie, na mostach i wiaduktach, które pokryte są osadami częściej niż pozostałe fragmenty jezdni oraz na skrzyżowaniach – nawet jeżeli pali się zielone światło, warto upewnić się, czy kierowcy z przeciwległej jezdni zdążyli bezpiecznie się zatrzymać.

Błoto pośniegowe zmorą nie tylko pieszych

Gdy ogromne warstwy śniegu zaczynają topnieć, jezdnię pokrywa błoto pośniegowe, które przy większej prędkości może powlec całe opony i spowodować całkowita utratę przyczepności pojazdu do nawierzchni. Błoto pośniegowe może spowodować również wymuszoną zmianę toru jazdy. Nie daj się zwieść temperaturze powyżej zera, taka warstwa topniejącego śniegu powinna wymusić ostrożność. Prowadź rozsądnie, nie wyprzedzaj, gdy nie jest to konieczne. Jeżeli już się decydujesz, lub musisz ominąć przeszkodę, unikaj mocnego skręcania kierownicą, dostosuj prędkość do manewru. Nierówności mogą wprowadzić pojazd w niekontrolowany poślizg, a pod błotem mogą kryć się niespodzianki w postaci uszkodzonej nawierzchni. Zimą pojazd przygotowany do surowych warunków, ostrożność, rozwaga i opanowanie za kierownicą.

redakcja