Jak ładować akumulator AGM w samochodzie?

akumulator

Z pewnością niejeden kierowca spotkał się z podobną sytuacją – po przekręceniu kluczyka silnik nie chce zaskoczyć. Co jest tego powodem? Najczęściej chodzi oczywiście o rozładowany akumulator, czyli komponent, który dostarcza prąd niezbędny do zapłonu. W takiej sytuacji należy go naładować.

Na rynku dostępnych jest wiele rodzajów akumulatorów. Co więcej, każdy z nich wymaga nieco innego sposobu ładowania. Jeden z najczęściej spotykanych typów stanowi akumulator AGM. Jest on ceniony głównie za swoją niezawodność oraz dużą pojemność. Co jednak zrobić, gdy ulegnie on rozładowaniu?

Jak ładować akumulator AGM?

Przed odpowiedzią na to pytanie warto lepiej przyjrzeć się temu typowi akumulatora oraz poznać jego najważniejsze cechy. Poznanie specyfiki tego komponentu pozwoli na jeszcze skuteczniejsze ładowanie.

Budowa akumulatorów AGM (Absorbent Glass Mat) opiera się na zastosowaniu separatorów wykonanych z maty szklanej, które w całości wchłaniają płynny elektrolit. Dzięki temu ryzyko wylania się substancji jest dużo mniejsze. Ponadto ułożenie separatorów sprawia, że akumulator można ustawić niemal w każdej pozycji, a elektrolit na pewno nie wycieknie.

Jak jednak wygląda sam proces ładowania? W jego trakcie dochodzi do rekombinacji gazów. Pozwala to na utrzymanie prawidłowego poziomu elektrolitu w akumulatorze. To z kolei sprawia, że akumulatory AGM są niemal bezobsługowe. To właśnie z tego powodu coraz więcej kierowców decyduje się na to praktyczne rozwiązanie w swoim samochodzie.

Akumulator AGM — jak ładować?

Aby naładować akumulator AGM, nie powinno się do tego zadania wykorzystywać pierwszego lepszego prostownika. Jest to bardzo ważne, bowiem w innym przypadku może dojść do uszkodzenia komponentu.

Akumulatory AGM powinny być ładowane specjalnymi prostownikami, które posiadają funkcję automatycznego trybu ładowania. Dzięki temu można zapewnić optymalne napięcie, a także prąd ładowania. To sprawi, że cały proces przebiegnie odpowiednio szybko i bez większych komplikacji.

Na ładowanie akumulatora AGM bardzo duży wpływ ma także temperatura pracy. Nominalna wartość podczas pracy buforowej wynosi zwykle około 20 stopni. To oznacza, że w tej temperaturze akumulator zachowa swoją żywotność oraz trwałość przez najdłuższy czas. Dlatego też bardzo ważne jest, aby akumulatory AGM były ładowane oraz przechowywane w odpowiedniej temperaturze. Praca akumulatora oraz jego ładowanie w niższych lub wyższych temperaturach może negatywnie wpłynąć na jego wydajność i trwałość.

Jak ładować akumulator AGM w samochodzie?

Aby odpowiednio naładować akumulator AGM w samochodzie, należy wziąć pod uwagę dwa najważniejsze czynniki: prąd oraz napięcie ładowania. W pierwszym przypadku trzeba pamiętać, że tego typu baterie wymagają ładowania prądem ograniczonym do 10-20% ich pojemności.

Dla przykładu, w przypadku akumulatora o pojemności 100 Ah odpowiedni prąd ładowania będzie wynosił 5 A. Nieprzestrzeganie tych zaleceń może sprawić, że komponent straci swoją wydajność, a nawet ulegnie trwałemu uszkodzeniu.

Napięcie ładowania należy dobierać pod względem tego, jaka jest temperatura otoczenia. W przypadku akumulatorów AGM ten parametr należy dobrać w taki sposób, aby odpowiadał temperaturze panującej podczas ładowania.

Przykładowo, gdy temperatura otoczenia wynosi od 0 do 5 stopni Celsjusza, do pojedynczego ogniwa należy dostarczyć 2,3 V napięcia. Warto również pamiętać, że im jest cieplej w otoczeniu, tym mniejsze napięcie trzeba doprowadzić do akumulatora AGM.

Jak ładować akumulator AGM? O czym jeszcze należy pamiętać?

Podczas ładowania akumulatora AGM szczególnie istotne znacznie ma monitorowanie postępu. Należy przede wszystkim uważać na to, aby nie przekroczyć maksymalnego napięcia, które zostało podane przez producenta. Taką informację zwykle można znaleźć na etykiecie akumulatora.

Ponadto akumulator AGM musi być przechowywany z dala od źródeł ciepła oraz w chłodnym i suchym miejscu. Podczas ładowania należy także unikać palenia czy noszenia metalowych ozdób.

Sprawdź inne porady o samochodach

Rozrząd na pasku czy na łańcuchu – co wybrać?

Łańcuch rozrządu — co ile wymiana?

administrator