
Kody błędów DTC w samochodzie pojawiają się po wystąpieniu usterki w określonym układzie. Dzięki nim mechanik jest w stanie szybko zdiagnozować, co nadaje się do naprawy. Są też znakomitą wskazówką na temat stanu używanego pojazdu. Dowiedz się, jak interpretować kody błędów DTC i jak wykorzystać je w praktyce.
Co to są kody błędów DTC i kiedy się pojawiają?
DTC (Diagnostic Trouble Code) to skrót, który odnosi się do kodów błędów w komputerze samochodowym. Każde auto wyprodukowane w XXI wieku ma wbudowany system diagnostyki pokładowej OBD-II (On Board Diagnostics). Dzięki niemu pojazd sam identyfikuje potencjalne usterki, a następnie informuje o nich za pośrednictwem kodów błędów DTC.
Istnieją dwa główne typy kodów. Błędy typu A pojawiają się zawsze wraz z zapaleniem się kontrolki „check engine” na desce rozdzielczej pojazdu. Ta jednak informuje tylko o poważniejszych usterkach. Aby odczytać pozostałe komunikaty o mniejszych lub jednorazowych nieprawidłowościach (typ B), trzeba podłączyć samochód do systemu diagnostycznego.
Wiedząc już, co to znaczy DTC, warto też poznać, jak dokładnie wyglądają te błędy oraz jak je odczytać.
Jak wygląda kod DTC w samochodzie?
Zgodnie ze standaryzacją każdy kod składa się z pięciu znaków. Pierwszy z nich odnosi się do podziału samochodu na główne układy. Jest to zawsze jedna z czterech liter (P, B, C, U), które oznaczają:
- P (Powertrain) – układ napędowy,
- B (Body) – nadwozie,
- C (Chassis) – podwozie,
- U (Network Communication) – komunikacja.
Następnie zawsze znajduje się cyfra:
- 0 – informuje, że kod błędu DTC odnosi się do wszystkich producentów i jest przeznaczony dla Stowarzyszenia Inżynierów Samochodowych (SAE),
- 1 – kod błędu powiązany jest ze specyfiką konstrukcji danego pojazdu,
- 2 i 3 – cyfry zarezerwowane dla indywidualnych producentów do rozbudowy kodów.
Trzeci w kolejności znak to również pojedyncza cyfra. Dookreśla ona podukład, w którym doszło do awarii:
- 0 – usterki ogólne,
- 1 – układ paliwowy i dolotowy,
- 2 – obwód wtryskiwaczy w układzie paliwowym i dolotowym,
- 3 – układ zapłonowy,
- 4 – zewnętrzne układy kontroli emisji,
- 5 – systemy kontroli prędkości i biegu jałowego,
- 6 – obwody wyjściowe komputera,
- 7, 8, 9 – przeniesienie napędu (skrzynia biegów, sprzęgło).
Oprócz tego w samochodach hybrydowych wykorzystuje się litery A, B i C, by określić usterki dotyczące tego typu napędu.
Ostatnie dwie cyfry z przedziału 00-99 odnoszą się już do konkretnej usterki zawartej w określonym normą wykazie. Dla przykładu: kod DTC P0171 pojawia się, gdy czujnik lambda wykryje ubogą mieszankę paliwowo-powietrzną. Dzięki niej mechanik wie, gdzie rozpocząć poszukiwania usterki.
Jak odczytać błędy DTC? Samodzielnie czy z pomocą specjalisty?
Istnieje kilka opcji, by odczytywać kody błędów DTC. Do podstawowej diagnostyki wystarczy prosty interfejs OBD-2 podłączany do smartfona. Poza tym niektóre samochody wyświetlają uproszczone komunikaty na ekranie komputera pokładowego.
Mechanicy i rzeczoznawcy samochodowi korzystają jednak z profesjonalnych komputerów diagnostycznych. Te mają największą skuteczność i zgodność z większością dostępnych na rynku pojazdów. Oprócz kodów błędów podają też opis z informacjami o potencjalnych usterkach.
Jeśli interesujesz się mechaniką samochodową, podstawowy interfejs może być źródłem wielu przydatnych informacji. Nie można jednak polegać tylko na nich. Warto raz na jakiś czas podczas wizyty u mechanika poprosić o diagnostykę komputerową, by od razu wykryć potencjalne problemy z pojazdem.
Kody DTC a zakup używanego auta – na co zwrócić uwagę?
Komputer pokładowy jest prawdziwą skarbnicą wiedzy na temat samochodu. Kody błędów pojawiają się nawet po ich wykasowaniu, jeśli dany problem dalej występuje. Dzięki temu sprzedający nie jest w stanie ukryć niektórych usterek. Dlatego pamiętaj, by zawsze podłączać komputer diagnostyczny przed uruchomieniem pojazdu oraz po jeździe próbnej. Dzięki temu zyskasz więcej informacji o pojeździe.
Jednak odczyt kodów błędów DTC to tylko jeden z etapów kontroli używanego auta, który nie wystarcza, by w pełni ocenić jego stan. Pomaga w tym za to opinia rzeczoznawcy samochodowego. To ekspert, który przeprowadzi za Ciebie pełen przegląd pojazdu i dostarczy Ci szczegółowy raport na jego temat.
Co oferuje Autotesto?
W Autotesto możesz skorzystać z pomocy rzeczoznawcy, który przygotuje rzetelną ekspertyzę i obiektywnie oceni stan używanego samochodu przez zakupem. Jak sprawdzamy auta? Przygotujemy informacje m.in. o stanie:
- karoserii,
- szyb,
- oświetlenia,
- kół i ogumienia,
- komory silnika.
Skontaktuj się z nami i zyskaj pełną wiedzę o Twoim wymarzonym pojeździe!