Czerwona kontrolka z wykrzyknikiem – co oznacza?

Każdy samochód komunikuje się ze swoim kierowcą przy pomocy kontrolek na desce rozdzielczej. Jako użytkownik samochodu musisz więc wiedzieć, co one dokładnie oznaczają. Niektóre z nich mają funkcję wyłącznie informacyjną, przykładowo wskazując uruchomienie świateł, kierunkowskazów czy brak zapięcia pasów bezpieczeństwa. Zdecydowana większość z nich ma jednak charakter ostrzegawczy, tj. informują kierowcę, że z autem jest coś nie tak. Jedną z nich jest czerwona kontrolka z wykrzyknikiem. Co oznacza zapalenie się wykrzyknika w nawiasie na desce rozdzielczej w naszym pojeździe?

Kontrolka, jaką jest wykrzyknik w kółku, jest sygnałem, że w aucie doszło do uszkodzenia, awarii lub innych dysfunkcji układu hamulcowego. Zapalenie się jej nie oznacza jednak, iż sprawa jest bardzo poważna i grozi nam niebezpieczeństwo. To dlatego, że każdy samochód wyposażony jest w dwa systemy hamowania. Pierwszy tzw. roboczy jest wykorzystywany, podczas gdy samochód jest w pełni sprawny i używany na bieżąco, a drugi, tzw. awaryjny służy do zatrzymania pojazdu, kiedy awarii ulegnie podstawowy układ.

Mimo wszystko nie wolno bagatelizować pojawienia się tej kontrolki – układ hamulcowy to przecież jeden z najważniejszych mechanizmów naszego auta. Ponadto producenci często przypisują do niej jeszcze inne ostrzeżenia. Spójrzmy zatem, co dokładniej może oznaczać wykrzyknik w kółku na desce rozdzielczej:

Błąd systemów wspomagania ABS i ESP – kontrolka wykrzyknik zapala się w przypadku uszkodzenia wspomnianych układów, zazwyczaj razem z kontrolką odpowiednią dla układu, którego dotyczy komunikat.

Zablokowany zacisk hamulca – wystąpienie tej awarii to brak możliwości kontynuacji jazdy. Jest ona powodowana przez wiele czynników jak zatarcie tłoczków w zacisku, czy zużyte klocki. Jedna z najpoważniejszych usterek przypisana do kontrolki z wykrzyknikiem.

Nierówne ciśnienie w układzie – to również niebezpieczna sytuacja, może spowodować zbyt słabe lub zbyt mocne działanie całego systemu hamowania.

Niski poziom płynu hamulcowego – płyn hamulcowy to jeden z niezbędnych elementów eksploatacyjnych tego układu. Należy zawsze zadbać o jego odpowiedni poziom, gdyż w przeciwnym przypadku można doprowadzić do niesprawności lub całkowitego uszkodzenia systemu hamowania.

Awaria czujnika pomiarowego – w przypadku kiedy uszkodzeniu ulegnie jeden z wielu występujących w układzie hamulcowym czujników, czerwona kontrolka w samochodzie również nas o tym poinformuje.

Zaciągnięty hamulec ręczny – w tej sytuacji pojawienie się tego sygnału ma raczej charakter informacyjny. Co więcej, wiele modeli pojazdów ma oddzielną kontrolkę wskazującą taki stan rzeczy.

Przepalona żarówka świateł stopu – najmniej groźna, acz wymagająca uwagi sytuacja, w której owa kontrolka zapala się. Po wymianie żarówki na sprawną wszystko wraca do normy.

Jak widać czerwona kontrolka z wykrzyknikiem może oznaczać zarówno poważną awarię, jak i mniejsze problemy, które będziemy w stanie bez trudu zidentyfikować i naprawić sami. Pod żadnym pozorem nie wolno jednak ignorować tego typu ostrzeżeń, gdyż może się to skończyć zatrzymaniem przez policję, mandatem a w najgorszym scenariuszu wypadkiem.

Zobacz także:

Kontrolki w samochodzie

Co o samochodzie może nam powiedzieć wykonanie diagnostyki komputerowej?

administrator