Jak odpowietrzyć układ hamulcowy w samochodzie?

Naprawa układu chamulcowego

Układ hamulcowy jest jednym z najważniejszych w przypadku każdego samochodu. To właśnie on odpowiada za bezpieczeństwo kierowcy, pasażerów, ale również pozostałych uczestników ruchu drogowego.

Niestety, jak w przypadku każdego układu w pojeździe może się zdarzyć, że hamulce po prostu przestaną działać. Najczęściej jest to spowodowane zaniedbaniem kierowcy. Jedną z najczęstszych usterek w tym obszarze stanowi zapowietrzenie. Jak odpowietrzyć hamulce w samochodzie? Czy można to zrobić samemu?

Jak odpowietrzyć hamulce w samochodzie?

Odpowietrzanie hamulców w pojeździe jest konieczne zawsze wtedy, gdy w układzie wymieniane są konkretne komponenty. Najczęściej dotyczy to klocków oraz tarcz. Brak podjęcia odpowiednich kroków po modernizacji układu hamulcowego może grozić jego zapowietrzeniem.

Takie ryzyko wynika z przedostania się powietrza do przewodów hamulcowych. Może do tego dojść nie tylko podczas wymiany części, ale również wtedy, gdy są one uszkodzone, na przykład przetarte.

W jaki sposób rozpoznać zapowietrzenie i następnie jak odpowietrzyć hamulce?

Jeden z najczęstszych objawów tego, że do układu hamulcowego dostało się powietrze, stanowi pedał wpadający w podłogę podczas próby hamowania. Kierowca może dociskać go maksymalnie, lecz pojazd i tak się nie zatrzyma.

Innym sposobem na rozpoznanie zapowietrzenia jest sytuacja, gdy samochód ściąga w lewo lub w prawo podczas próby hamowania. Warto pamiętać, że zarówno pierwsza, jak i druga sytuacja stwarza niebezpieczeństwo dla innych osób znajdujących się na drodze.

Jak samemu odpowietrzyć hamulce? Układ bez ABS

Co prawda, obecnie samochody niewyposażone w system ABS stanowią prawdziwą rzadkość, jednak nadal poruszają się po drogach. Jak odpowietrzyć układ hamulcowy w klasyku sprzed dziesiątek lat?

Przede wszystkim odpowietrzanie należy zacząć od kół, czyli elementów, które znajdują się najdalej od pompy hamulcowej. Kolejność prac powinna wyglądać następująco: prawe tylne koło, lewe tylne, prawe przednie koło oraz na samym końcu lewe przednie.

W przypadku pojazdów niewyposażonych w ABS, czyli wspomaganie hamowania, należy mieć również na uwadze zawory, które z czasem mogą korodować. Przeprowadzając odpowietrzanie układu hamulcowego, trzeba delikatnie je poluzować przy użyciu specjalistycznego środka. Następnie, korzystając z drucianej szczotki, należy usunąć cały osad oraz wszelkie zabrudzenia. Kolejnym etapem jest odpowietrzenie układu, a dopiero później można zamknąć zawory.

Samo odpowietrzanie układu hamulcowego nie jest zbyt skomplikowaną czynnością. Po poluzowaniu zaworów należy jedynie pompować pedał hamulca, czyli wciskać i puszczać naprzemiennie. Pozwoli to na zwiększenie ciśnienia płynu w całym obwodzie. Kiedy ten zacznie wypływać, należy przytrzymać hamulec na dłuższą chwilę.

Zwiększone ciśnienie pozwoli na skuteczne pozbycie się całego powietrza, które będzie ulatywało pod postacią pęcherzyków. Całą czynność należy powtarzać do momentu, aż te przestaną się wydobywać.

Jak odpowietrzyć hamulce samemu? Układ z ABS

W przypadku problemów z układem hamulcowym w pojazdach wyposażonych w system ABS najczęstszą przyczyną jest zwykle pompa hamulcowa. Przy usuwaniu powietrza z tego komponentu należy bacznie obserwować ilość płynu, który w nim zostanie. Zbyt niski poziom może bowiem skończyć się zapowietrzeniem całego układu hamulcowego. Następnie można przejść do przednich kół samochodu. Należy pamiętać, że wszystkie czynności wykonuje się przy zgaszonym silniku.

Przed odpowietrzaniem należy wyrównać zbiornik wyrównawczy płynu hamulcowego aż do górnej krawędzi. Następnym krokiem jest umieszczenie specjalnego przewodu w taki sposób, aby jeden jego koniec znajdował się na zaworze odpowietrzającym, zaś drugi trzeba zanurzyć w płynie hamulcowym. Następnie można rozpocząć całą procedurę pompowania hamulca.

Podobnie cała czynność wygląda w przypadku osi tylnej, tym razem jednak należy pompować pedał hamulca przy włączonym silniku. Po usunięciu powietrza można zgasić pojazd.

Sprawdź inne porady o samochodach

Rozrząd na pasku czy na łańcuchu – co wybrać?

Łańcuch rozrządu — co ile wymiana?

administrator