Przegub w samochodzie to element, który odgrywa kluczową rolę w prawidłowym funkcjonowaniu układu napędowego. Jest to komponent pozwalający na przekazywanie mocy z silnika do kół, umożliwiając im jednocześnie ruch w różnych kierunkach.
Awaria tego komponentu może prowadzić do poważnych problemów z prowadzeniem pojazdu, a w skrajnych przypadkach do unieruchomienia samochodu. Jakie są przyczyny uszkodzenia przegubu i jak poradzić sobie z taką usterką?
Uszkodzony przegub – objawy i charakterystyka części
Przegub to mechaniczne złącze, które pozwala na przenoszenie momentu obrotowego między elementami układu napędowego poruszającymi się względem siebie pod różnymi kątami. W pojazdach osobowych najczęściej spotykane są elementy homokinetyczne. Umożliwiają równomierne przekazywanie siły napędowej niezależnie od kąta obrotu.
Przeguby znajdują się na końcach półosi, łącząc je z piastami kół i przekładnią. Wyróżnia się dwa główne typy części – przeguby zewnętrzne, zlokalizowane bliżej kół oraz wewnętrzne, znajdujące się bliżej przekładni.
Uszkodzony przegub wewnętrzny – objawy
Uszkodzenie przegubu wewnętrznego objawia się na różne sposoby, które kierowca może zauważyć podczas codziennej jazdy. Jednym z najczęstszych sygnałów są odczuwalne wibracje przenoszone na karoserię samochodu, szczególnie podczas przyspieszania. Zyskują na intensywności przy większych prędkościach lub przy znacznym obciążeniu pojazdu.
Innym objawem może być odgłos stukania lub trzaskania, słyszalny zwłaszcza podczas ruszania z miejsca bądź przy ostrym przyspieszaniu.
Uszkodzony przegub zewnętrzny – objawy
Przegub zewnętrzny również wykazuje charakterystyczne objawy w przypadku uszkodzenia. Najbardziej typowym symptomem jest stukanie – można je usłyszeć przy skręcaniu, zwłaszcza podczas pełnego obrotu kierownicy. Dźwięk ten jest spowodowany przez luz, który pojawia się w przegubie w wyniku zużycia lub uszkodzenia jego elementów.
Kolejnym objawem może być nierównomierne zużycie opon. Wynika to z zaburzonej pracy przegubu i niewłaściwego przenoszenia mocy na koła. W niektórych przypadkach może również dojść do wycieku smaru z uszkodzonego elementu.
Przyczyny uszkodzenia przegubu
Uszkodzenie przegubu może mieć różne przyczyny. Jednak najczęściej jest to wynik naturalnego zużycia komponentów w wyniku długotrwałej eksploatacji pojazdu. Przeguby są narażone na duże obciążenia mechaniczne – zwłaszcza podczas skręcania i przyspieszania, co prowadzi do ich stopniowego zużywania się.
Kolejnym istotnym czynnikiem jest stan osłon części – jeśli są one uszkodzone lub nieszczelne, do wnętrza mogą dostać się zanieczyszczenia, takie jak piasek czy woda. To z kolei przyspiesza proces korozji i zużycia elementów.
Koszt wymiany przegubu
Koszt wymiany przegubu może się znacznie różnić w zależności od marki i modelu pojazdu, a także od rodzaju elementu, który wymaga naprawy.
Zwykle wymiana przegubu zewnętrznego jest nieco tańsza niż wewnętrznego. Dzieje się tak ze względu na łatwiejszy dostęp i mniejszy stopień skomplikowania. Cena samego przegubu może wynosić od kilkudziesięciu do kilkuset złotych – w zależności od jakości części i producenta.
Co składa się na koszt naprawy przegubu?
Na ostateczny koszt naprawy przegubu składa się kilka elementów. Przede wszystkim jest to cena zakupu samej części. Warto zwrócić uwagę na jakość zamienników, ponieważ tańsze elementy mogą nie zapewniać takiej samej trwałości jak oryginalne podzespoły.
Kolejnym elementem jest robocizna – czas potrzebny na wymianę przegubu może się różnić w zależności od modelu samochodu i stopnia skomplikowania naprawy. Czasem konieczna może być również zmiana innych elementów, takich jak osłony przegubów czy nałożenie dodatkowych smarów, co zwiększa całkowitą kwotę do wydania na naprawę.
Zobacz także inne wpisy o samochodach:
Uszkodzony silnik – 3 najdroższe naprawy
Półoś napędowa – objawy awarii i koszty naprawy