Wypadanie zapłonu na zimnym i ciepłym silniku – objawy i przyczyny

Jednym z najczęstszych przyczyn złej pracy silnika spalinowego jest tak zwane wypadanie zapłonu. Zjawisko to występuje wtedy, gdy w cylindrze nie dochodzi do spalenia się mieszanki paliwowo-powietrznej. Efekt ten może pojawiać się sporadycznie bądź często, zdarza się nawet że jeden z cylindrów zostaje całkowicie wyłączony z pracy. Poniżej podpowiemy, co jest najczęstszą przyczyną takiej usterki, w jakich sytuacjach może ona występować oraz jak ją rozwiązać.

Wypadanie zapłonu na zimnym silniku – dlaczego ma miejsce?

Jeżeli masz trudności z odpaleniem samochodu po dłuższym postoju (np. po całej nocy), a w pierwszych chwilach silnik chodzi bardzo nierówno i trzęsie się, najprawdopodobniej dochodzi do wypadania zapłonu. Objawy tego typu są klasyczne i zdarzają się w bardzo wielu samochodach, zwłaszcza starszych. Wynika to z zużycia jednostki napędowej, nieszczelnych pierścieni i zaworów, a zarazem niskiej kompresji. Jeżeli dodamy do tego minusową temperaturę, pojawia się właśnie powyższy efekt. Zazwyczaj zaobserwują Państwo przede wszystkim wypadanie zapłonu na wolnych obrotach, po dodaniu gazu na postoju lub rozpoczęciu jazdy problem szybko zniknie. Wystarczy bowiem że motor odrobinę się rozgrzeje, by ten symptom przeminął.

Czasami jednak wypadanie zapłonu na zimnym silniku jest spowodowane innymi usterkami. Na przykład zbierającym się w cylindrach płynem chłodniczym z powodu uszkodzenia uszczelki pod głowicą. Może to być również wina ściekającego oleju, poprzez zużyte uszczelniacze zaworowe. Charakterystycznym objawem będzie wtedy intensywne dymienie z rury wydechowej tuż po odpaleniu auta. 

Co jest winne wypadaniu zapłonu na ciepłym silniku?

Jeśli występuje problem ze złą pracą jednostki napędowej, gdy jest ona w pełni rozgrzana, może istnieć inny powód wypadania zapłonu. Przyczyny są zazwyczaj skupione wokół układu dolotowego, zwłaszcza gdy sytuacja występuje tylko na biegu jałowym, a w czasie jazdy już nie. Jeżeli gdzieś w układzie pojawiła się nieszczelność, przez którą wpada tzw. lewe powietrze, to będzie miało miejsce wypadanie zapłonu na wolnych obrotach. 

Czasami może zdarzyć się sytuacja, gdy jeden z cylindrów całkowicie odmówi współpracy. Wtedy wypadanie zapłonu będzie miało miejsce przez cały czas. Powodem może być uszkodzona świeca zapłonowa, zatkany wtryskiwacz paliwa, albo też uszkodzenie mechaniczne w silniku (pęknięty tłok lub zawór). Objawem takiej sytuacji będą wyraźne wibracje silnika zarówno na postoju jak i podczas jazdy, znaczny spadek mocy, może być też widoczne intensywne dymienie z wydechu. Najczęściej dochodzi też do wyświetlenia się na desce żółtej kontrolki silnika, tzw. “check engine”. 

administrator