
Pobór oleju to coś, co niejednemu kierowcy spędza sen z powiek. Samochód może wyglądać świetnie, prowadzić się bez zarzutu, a mimo to – poziom oleju na bagnecie niepokojąco spada. Dla wielu z nas to pierwszy niepokojący sygnał, że z silnikiem dzieje się coś niedobrego.
Spalanie oleju silnikowego
Spalanie oleju silnikowego jest procesem, który w pewnym zakresie występuje w większości jednostek napędowych – szczególnie tych, które mają już za sobą setki tysięcy kilometrów. Silnik podczas pracy osiąga wysokie temperatury, a cienka warstwa oleju, która zabezpiecza tłoki, pierścienie czy zawory, może ulegać częściowemu spaleniu. Problem pojawia się wtedy, gdy zużycie to wykracza poza akceptowalną normę. Wówczas trzeba zacząć działać. Bo choć samo spalanie oleju to jeszcze nie wyrok, może być ono pierwszym symptomem poważniejszej awarii lub zbliżającego się remontu jednostki napędowej.
Norma zużycia oleju silnikowego
Nie każdy zdaje sobie sprawę, że nawet nowe silniki zużywają olej – pytanie tylko, w jakim stopniu. Producenci często określają normy zużycia oleju silnikowego i warto je znać, zanim zaczniemy się martwić. Dla niektórych jednostek norma wynosi nawet do 1 litra na 1000 km, choć w praktyce zużycie powinno być znacznie mniejsze. Dobrze wiedzieć, że przekroczenie tych wartości może świadczyć o problemach – czasem z uszczelnieniem silnika, czasem z samym procesem spalania.

Ile powinno być oleju silnikowego?
Odpowiedni poziom oleju w silniku to fundament bezpiecznej i długowiecznej pracy jednostki napędowej. W większości samochodów pojemność układu smarowania mieści się w przedziale od 3 do 6 litrów. Kluczowe jest regularne sprawdzanie poziomu, najlepiej na zimnym silniku, na równym podłożu, z użyciem bagnetu kontrolnego. Zbyt niski poziom może doprowadzić do zatarcia silnika, zbyt wysoki – do pienienia się oleju i jego nieskutecznej pracy.
Jak rozpoznać nadmierne zużycie oleju?
Objawy nadmiernego zużycia oleju nie zawsze są oczywiste. Czasami to tylko żółta kontrolka na desce rozdzielczej. Innym razem możesz zauważyć charakterystyczny, niebieskawy dym z rury wydechowej, który jest sygnałem, że olej trafia do komory spalania. Inne objawy to tłuste ślady wokół pokrywy zaworów, mokre świece zapłonowe czy wyczuwalny zapach spalonego oleju w kabinie. Zwróć też uwagę na częstotliwość dolewek – jeśli musisz uzupełniać olej co kilka setek kilometrów, to znak, że dzieje się coś niepokojącego.
Pobór oleju – problemy
Pobór oleju może mieć różne przyczyny. Czasem winne są zużyte pierścienie tłokowe, które nie zapewniają już odpowiedniego uszczelnienia, czasem zawory, a czasem uszczelka pod głowicą. Problemy mogą również leżeć w turbosprężarce – nieszczelna może „zjadać” olej w ilościach, które trudno przeoczyć. Nierzadko przyczyną okazują się również nieszczelności w układzie smarowania – mikro wyciek może być trudny do zauważenia, a mimo to prowadzić do znacznych strat. Dlatego regularna kontrola nie tylko poziomu, ale i stanu silnika, jest absolutną podstawą świadomej eksploatacji pojazdu.

Co powoduje nadmierne zużycie oleju silnikowego?
Zbyt wysokie spalanie oleju może być skutkiem naturalnego zużycia silnika, ale nie zawsze tak jest. Czasami winne są błędy eksploatacyjne – zbyt rzadko wymieniany olej, źle dobrany jego typ, zaniedbane przeglądy. Zdarza się też, że silnik od nowości miał konstrukcyjne niedociągnięcia i spalanie oleju pojawia się szybciej, niż powinno.
Nadmierne spalanie oleju – jak tego uniknąć? Skorzystaj z oferty Autotesto!
Nadmierne spalanie oleju to coś, czego można uniknąć – pod warunkiem że wiesz, na co zwrócić uwagę. Przede wszystkim stawiaj na jakość – regularne przeglądy, wymiana oleju zgodnie z zaleceniami producenta, używanie odpowiedniego typu oleju. Ale najważniejsze – nie kupuj kota w worku. Jeżeli szukasz auta używanego i chcesz mieć pewność, że silnik nie będzie sprawiał kosztownych niespodzianek, skorzystaj z naszej oferty. W Autotesto zajmujemy się profesjonalnym sprawdzaniem samochodów przed zakupem – na terenie całej Polski. Nasza sieć ponad 250 rzeczoznawców przeprowadza oględziny w oparciu o aż 350 punktów kontrolnych!
Zobacz także inne nasze porady samochodowe:
Jak sprawdzić pobór prądu w samochodzie i co rozładowuje akumulator?
Jakie samochody są produkowane w Polsce?