
Zakup samochodu używanego to zawsze przygoda z nutką niepewności. Nawet gdy z pozoru wszystko wygląda dobrze – silnik równo pracuje, blacha lśni w słońcu, a sprzedawca wydaje się sympatyczny i pomocny – pod maską mogą kryć się sygnały, które nieświadomemu kupującemu łatwo umykają. Jednym z takich sygnałów, który budzi niemałe emocje wśród kierowców, jest biały nalot, potocznie zwany „masłem” lub „majonezem”, pojawiający się na korku oleju.
- Czym jest biały nalot pod korkiem oleju?
- Masło pod korkiem oleju
- Masło w oleju silnikowym na bagnecie
- Masło na korku od oleju
- Majonez pod korkiem oleju – przyczyny
- Masło pod korkiem oleju – przyczyny
- Masło pod korkiem oleju – benzyna
- Biały nalot na korku oleju – benzyna
- Brązowa maź pod korkiem oleju – co robić?
Czym jest biały nalot pod korkiem oleju?
Ten charakterystyczny biało-beżowy osad przypominający majonez pojawia się najczęściej właśnie na wewnętrznej stronie korka wlewu oleju silnikowego. Dla wielu kierowców to wręcz symbol nieuchronnych problemów z uszczelką pod głowicą lub – co gorsza – z poważnym przegrzaniem jednostki napędowej. W rzeczywistości sprawa nie zawsze wygląda tak dramatycznie. Kluczowe jest zrozumienie, skąd ten osad się bierze i w jakich warunkach powstaje.

Masło pod korkiem oleju
Główną przyczyną powstawania tzw. masła pod korkiem oleju jest kondensacja pary wodnej wewnątrz silnika. Kiedy silnik nie rozgrzewa się do optymalnej temperatury – np. w trakcie krótkich tras po mieście lub w zimne dni – para wodna nie zdąży odparować i osadza się w oleju. W połączeniu z pozostałościami smarnymi tworzy kremową substancję przypominającą majonez.
Masło w oleju silnikowym na bagnecie
Znacznie bardziej niepokojące niż sam osad pod korkiem jest pojawienie się białej mazi na bagnecie olejowym. Taki objaw świadczy już zazwyczaj o obecności wody bezpośrednio w oleju, co może oznaczać poważniejsze problemy – jak chociażby nieszczelność uszczelki pod głowicą lub mikropęknięcia w bloku silnika. W takim przypadku dalsza jazda grozi nie tylko awarią silnika, ale również kosztownym remontem.

Masło na korku od oleju
Samo występowanie białego nalotu wyłącznie na korku wlewu oleju – zwłaszcza w okresie zimowym – może być wynikiem normalnej pracy silnika, który nie osiąga odpowiedniej temperatury roboczej. Problem ten dotyczy szczególnie kierowców, którzy na co dzień pokonują bardzo krótkie trasy – np. tylko do pracy i z powrotem. Taki styl jazdy nie pozwala olejowi osiągnąć temperatury, w której woda mogłaby odparować, przez co kumuluje się ona w układzie smarowania.
Majonez pod korkiem oleju – przyczyny
Do powstawania majonezu pod korkiem oleju prowadzą zazwyczaj dwie główne przyczyny. Pierwszą z nich jest wspomniana już kondensacja wilgoci w silniku, wynikająca z niedostatecznego nagrzewania się jednostki napędowej. Drugą – znacznie bardziej poważną – jest mieszanie się oleju z płynem chłodniczym. Taki scenariusz sugeruje poważną awarię, najczęściej uszczelki pod głowicą.
Masło pod korkiem oleju – przyczyny
Lista przyczyn powstawania masła pod korkiem oleju obejmuje:
- niską temperaturę otoczenia,
- zużyty lub niewłaściwy olej silnikowy,
- niewłaściwą pracę układu chłodzenia,
- uszkodzenie uszczelki pod głowicą,
- problemy z odprowadzaniem pary wodnej.
Masło pod korkiem oleju – benzyna
W przypadku silników benzynowych zjawisko powstawania białego nalotu bywa nieco częstsze niż w jednostkach wysokoprężnych. Wynika to głównie z niższych temperatur pracy oraz faktu, że właściciele benzyniaków częściej użytkują swoje auta na krótkich trasach.
Biały nalot na korku oleju – benzyna
Jeśli nalot w aucie benzynowym pojawia się jedynie w sezonie zimowym, a poza tym silnik pracuje równo i bez zastrzeżeń, nie ma się czym martwić. Jednak gdy podobny osad towarzyszy zauważalnemu spadkowi poziomu płynu chłodniczego, wzrostowi temperatury pracy silnika lub problemom z odpalaniem – to już wyraźne sygnały ostrzegawcze.
Brązowa maź pod korkiem oleju – co robić?
Czasem pod korkiem zamiast białej piany pojawia się gęsta, brązowa substancja. Taki osad może oznaczać bardzo zanieczyszczony olej, który od dawna nie był wymieniany lub też kontakt oleju z płynem chłodniczym. W obu przypadkach niezbędna jest dokładna diagnostyka. Jeśli stoisz przed zakupem auta, to zamiast polegać wyłącznie na zapewnieniach sprzedawcy, lepiej mieć w ręku twarde dane. Zamawiając raport techniczny w Autotesto, zyskujesz nie tylko pełną dokumentację fotograficzną, ale też spokój ducha, że nie kupujesz auta „po przejściach”.
Przeczytaj inne wpisy o samochodach:
Wymiana klocków hamulcowych – ile kosztuje?
Czemu samochód pali więcej niż powinien? Jak znaleźć źródło problemu?