Każdy kierowca słyszał o filtrze cząstek stałych DPF w samochodzie. Co to w zasadzie jest i do czego służy? Właściciele jakich aut powinni się zainteresować jego stanem, by nie sprawiał kłopotów? Wszystkie najważniejsze informacje znajdziesz poniżej!
DPF w samochodzie – co to jest?
DPF to skrót od Diesel Particulate Filter, który oznacza filtr cząstek stałych. Od dłuższego czasu jest to obowiązkowy element wyposażenia każdego samochodu z silnikiem Diesla (w nowszych silnikach benzynowych stosuje się analogiczne filtry – GPF, czyli Gasoline Particulate Filter). Najczęściej zamontowany jest między katalizatorem a tłumikiem, czasem wewnątrz katalizatora lub blisko komory spalania. Wygląda jak odporna na bardzo wysokie temperatury metalowa puszka. W jej wnętrzu znajduje się ceramiczny wkład z kanałami wylotowymi, przez które przedostają się spaliny. Do czego służy DPF i czemu jest jednym z kluczowych podzespołów układu wydechowego?
Do czego służy DPF i jak działa w praktyce?
Filtr DPF w aucie z wysokoprężnym silnikiem odpowiada za usuwanie cząstek sadzy i gromadzenie popiołu – produktów spalania paliwa, czyli w tym wypadku oleju napędowego. Dzięki temu znacznie redukuje emisję szkodliwych cząstek stałych do powietrza.
Z filtrem współpracują:
– sonda lambda,
– czujniki temperatury spalin,
– czujniki ciśnienia.
Zasada działania filtra cząstek stałych jest stosunkowo prosta. Spaliny dostają się do jego wnętrza za pośrednictwem kanałów o porowatej strukturze. Cząstki sadzy mają większą średnicę od wspomnianych porów, więc pozostają we wnętrzu filtra DPF. Ten rozgrzewa się do bardzo wysokiej temperatury. Dzięki temu wewnątrz filtra dochodzi do samoistnego wypalania sadzy.
Co ważne, proces ten ma miejsce tylko w odpowiednich warunkach – w długiej trasie, podczas której silnik pracuje pod stałym obciążeniem. Krótkie i przerywane przejażdżki (np. w miejskim korku) szybko doprowadzają do zapchania filtra DPF przez nagromadzenie cząsteczek sadzy.
Co oznacza DPF w samochodzie z punktu widzenia kierowcy?
Właściciele samochodu z silnikiem Diesla powinni pamiętać o kilku zasadach, dzięki którym unikną kłopotów związanych z zapchaniem filtra. Przede wszystkim warto zadbać o odpowiednią technikę jazdy, która zagwarantuje skuteczną regenerację filtra DPF. Proces ten dzieli się na pasywny i aktywny.
Pasywna regeneracja DPF rozpoczyna się po rozgrzaniu filtra do temperatury od 300 do 500 stopni Celsjusza i jest to naturalny proces. Z kolei aktywna regeneracja następuje przy wyższej, bo wynoszącej od 600 do 800 stopni Celsjusza, temperaturze. W takiej sytuacji sterownik wykonuje tzw. późny wtrysk paliwa, który podnosi temperaturę spalin, co umożliwia wypalanie sadzy.
Jak osiągnąć takie warunki? W trakcie jazdy należy przez około 15 minut stale utrzymywać silnik na wysokich obrotach (około 3000 na minutę). Natomiast warto mieć na uwadze, że czas i warunki regeneracji zależą od modelu silnika oraz strategii zastosowanej przez producenta. Jest to jednak możliwe w zasadzie tylko na drogach ekspresowych i autostradach. W teorii da się podobne efekty osiągnąć na postoju, jednak grozi to przegrzaniem silnika.
Poza tym wpływ na żywotność DPF mają:
– dobrej jakości paliwo,
– regularnie wymieniany olej,
– profilaktyczna pielęgnacja specjalnymi środkami,
– częste kontrole kondycji turbosprężarki oraz zaworu regulacji spalin,
– natychmiastowa reakcja na kontrolkę DPF na desce rozdzielczej.
Proces regeneracji filtra cząstek stałych jest możliwy tylko, gdy ten jest jeszcze w dobrej kondycji. Chemiczne czyszczenie jest dziś bardzo skuteczne i nie zawsze trzeba wymieniać filtr. Lepiej nie ryzykować z niegdyś powszechnym wycinaniem filtra DPF – jest to zakazane. Kara wynosi 5000 złotych, a policja ma prawo odebrać kierowcy dowód rejestracyjny pojazdu.
Skoro wiesz, co dla kierowców oznacza obecność DPF w samochodzie, pora dowiedzieć się, jak rozpoznać najpowszechniejsze problemy.
Jak rozpoznać problemy z DPF? Objawy, na które warto uważać
Najczęstsze objawy zapchanego filtra DPF to:
– świecąca kontrolka na desce rozdzielczej (co 500-1000 km),
– spadek mocy silnika,
– wyższe zużycie paliwa,
– opóźniona reakcja na pedał gazu,
– częstsze uruchamianie wentylatora chłodnicy po zgaszeniu silnika (typowe przy przerwanych regeneracjach),
– wzrost poziomu oleju silnikowego (ropa dostaje się do oleju przy niedokończonej regeneracji),
– tryb awaryjny silnika.
Ignorowanie wspomnianych symptomów to prosta droga do awarii oraz drogich napraw. Warto więc regularnie dbać o filtr cząsteczek stałych i wypalić go, zanim będzie za późno.
Co to jest DPF w samochodzie? Podsumowanie
Każdy właściciel auta z silnikiem Diesla musi wiedzieć, co to jest DPF w samochodzie. W innym wypadku może narazić się na kosztowne awarie. Regularne wypalanie DPF jest niezbędne, by wydłużyć żywotność filtra. Wystarczy sumienność, umiejętna technika jazdy, dobrej jakości paliwo i regularnie wymieniany olej, by mieć spokój na kolejnych kilkaset tysięcy przejechanych kilometrów.
Kupujesz używane auto i chcesz mieć pewność, że DPF jest sprawny? Skorzystaj z pomocy naszych rzeczoznawców, którzy podczas oględzin zweryfikują rzeczywisty stan pojazdu!




