Dlaczego silnik bierze olej?

Każdy kierowca pragnie, aby jego samochód zachowywał pełnię sprawności przez cały czas. W tym właśnie celu należy regularnie stawiać się na przeglądy, a także wykonywać niezbędne naprawy zaraz po zauważeniu takiej konieczności.

Może się jednak zdarzyć, że w pojeździe dojdzie do poważnej awarii. Jedną z nich jest pobieranie oleju przez silnik. Ta usterka zazwyczaj wiąże się z kilkoma przyczynami, warto więc udać się do mechanika. Dobrym pomysłem jest również uzyskanie odpowiedzi na pytanie, dlaczego silnik samochodowy bierze olej.

Wyciek oleju — dlaczego jest tak szkodliwy?

Przede wszystkim należy zaznaczyć, że nawet najmniejszego wycieku oleju nie można zlekceważyć. Ubytek tego ważnego płynu eksploatacyjnego zależy przede wszystkim od ilości przejechanych kilometrów oraz stylu jazdy.

Zjawisko tzw. pocenia silnika może nawet występować w nowszych jednostkach. Teoretycznie wiele aut dysponuje licznymi czujnikami kontrolującymi poziom oleju. Natomiast często zdarza się, że opóźniona reakcja tego typu elementów może zakończyć się kapitalnym remontem silnika.

Dlaczego silnik benzynowy bierze olej?

Dlaczego silnik bierze olej? To pytanie z pewnością niejednokrotnie zadawało sobie wielu kierowców. Przyczyn ubytku może być wiele, jednak najpopularniejszymi z nich są zwykle zwykłe wycieki. Nieszczelne połączenia najczęściej pojawiają się przy misce olejowej oraz bloku silnika. Może to być więc dobry powód do wykonywania rutynowych kontroli.

Ponadto pewne ilości oleju mogą przeciekać do komór spalania czy pomiędzy pierścieniami tłokowymi. Co istotne, zbyt duża ilość przepalonego płynu może poważnie uszkodzić filtr cząstek stałych.

Bardzo groźny w konsekwencjach może być wyciek oleju do turbosprężarki. Dotyczy to przede wszystkim silników diesla. W takiej sytuacji mówi się o “rozbieganiu diesla”. Gdy nawet niewielka ilość oleju samochodowego dostanie się do sprężarki, ta może spowodować jego zapłon. W misce olejowej powstanie wówczas tzw. zbiornik ognia. W takich przypadkach silnik może zostać trwale uszkodzony, dlatego regularne kontrole w przypadku diesla są bardzo ważne.

W takiej sytuacji silnika nie można zgasić w sposób konwencjonalny. Komorę silnika wypełniają bowiem gęste tumany dymu, a obroty wzrastają poza dopuszczalny zakres. Dochodzi również do wyrwania wału korbowego, a tłoki wysadzają głowicę. W takim przypadku pod żadnym pozorem nie można otwierać maski samochodu. Jedynym remedium jest zaduszenie jednostki. Należy to zrobić, wrzucając najwyższy bieg, a następnie gwałtownie puszczając pedał sprzęgła.

Dlaczego silnik samochodowy bierze olej?

Na pobieranie dużych ilości oleju są również narażone wysilone jednostki sportowe. Ubytek płynu dużo łatwiej jest zaobserwować w przypadku zimnego silnika. Z kolei warto pamiętać o tym, że przy wysokich temperaturach jednostka się uszczelnia.

Ze zjawiskiem brania oleju mogą zetknąć się także kierowcy preferujący dynamiczną jazdę. Nierozgrzany silnik, który poddawany jest dużym obciążeniom, sprawia, że ubytek płynu eksploatacyjnego będzie dużo wyższy.

Silnik bierze olej — co robić?

Zanim kierowca, który jest zaniepokojony poziomem zużycia oleju, uda się do warsztatu i narazi się na niepotrzebne koszty, powinien w pierwszej kolejności zapoznać się z informacją, ile płynu pobiera posiadany przez niego model. Może bowiem okazać się, że ma do czynienia z normalnym poziomem i generalny remont nie będzie konieczny.

W każdej innej sytuacji należy niezwłocznie udać się do mechanika. Dojdzie wtedy do wymiany oleju, remontu silnika oraz wymiany filtra, co jest zawsze konieczne w przypadku zmiany tego płynu eksploatacyjnego.

Przeczytaj więcej informacji o samochodach:

Volvo XC60 – awarie i problemy, dane techniczne, spalanie, opinie

administrator