Formalności przy zakupie używanego auta – krok po kroku

Poszukując cenowych okazji, zwykle decydujemy się na zakup używanych samochodów. Jednak nim wyruszymy w trasę ciesząc się przemierzaniem kolejnych kilometrów, musimy na ostatni guzik dopiąć wszelkie formalności.

Zakup używanego samochodu wymaga odpowiedniego przygotowania. Najpierw należy wybrać wymarzony model, a następnie dokładnie sprawdzić jego stan techniczny. Jednak zawarcie umowy kupna-sprzedaży to dopiero początek formalności. Aby ułatwić dopełnienie wszelkich procedur, w poniższym artykule wyjaśniamy, jak ubezpieczyć i zarejestrować pojazd, a także w jaki sposób obliczyć kwotę należnego podatku.

Jak zawrzeć umowę kupna-sprzedaży używanego auta?

Kupując używany samochód należy zawrzeć umowę kupna-sprzedaży. Dokument powinien zawierać wszelkie informacje związane ze stronami transakcji (nabywcą i zbywcą pojazdu) oraz autem, czyli:

  • imiona i nazwiska,
  • numery PESEL,
  • serię i numery dowodów osobistych,
  • datę, miejsce oraz kwotę transakcji,
  • nr rejestracyjny pojazdu,
  • nr identyfikacyjny pojazdu (VIN),
  • aktualny przebieg pojazdu,
  • pojemność i numer silnika, a także rok produkcji pojazdu.

Oprócz tego warto zadbać, aby w umowie kupna-sprzedaży auta znalazły się dodatkowe informacje, takie jak:

  • oświadczenie sprzedającego, że samochód jest jego własnością,
  • oświadczenie o braku wad ukrytych pojazdu,
  • jeśli przed zawarciem transakcji dokonywany jest przegląd techniczny pojazdu, warto zawrzeć w umowie informacje, czy jego koszt pokrywa nabywca bądź zbywca auta.

Na co zwrócić uwagę zawierając umowę kupna-sprzedaży auta?

Często osoby sprzedające używane samochody w umowach kupna-sprzedaży zaniżają ich wartość. Jednocześnie dla nowego właściciela auta może to być bardzo niebezpiecznie. W ten sposób nabywca pojazdu naraża się zarówno na ryzyko odpowiedzialności karno-skarbowej, jak i utrudnienie zwrotu pieniędzy od zbywcy w ramach rękojmi.

Nie warto również wpisywać wcześniejszą datę zawarcia umowy kupna-sprzedaży samochodu. Jeśli poprzedni właściciel popełni wykroczenie przed faktycznym zakupem przez nas auta (które np. zostanie zarejestrowane przez uliczny monitoring), to my możemy ponieść za nie odpowiedzialność. W takiej sytuacji bardzo trudno będzie nam udowodnić własną niewinność. W związku z tym powinniśmy w umowie wpisać nie tylko datę transakcji, lecz także jej dokładną godzinę.

Pod żadnym pozorem nie powinniśmy również kupować używanych samochodów o niepewnej przeszłości. Mogą one posiadać ukryte poważne usterki, które nowy właściciel może zauważyć już po dokonaniu transakcji. Aby uniknąć odpowiedzialności, często nieuczciwi sprzedawcy w umowie kupna-sprzedaży umieszczają zapis, w którym zawarta jest informacja o pełnej świadomości stanu technicznego auta przez jego nabywcę.

Aby zyskać całkowitą pewność, że auto jest w pełni sprawne technicznie, przed zakupem dodatkowo można skorzystać z usług ekspertów Autotesto.pl, którzy w ciągu zaledwie 24 godzin przeprowadzą gruntowny przegląd samochodu.

Jak zapłacić podatek za używany samochód kupiony w Polsce?

Jeśli kupiliśmy używany samochód od osoby prywatnej, to w ciągu 14 dni od zawarcia umowy musimy zapłacić podatek od czynności cywilnoprawnych. W tym celu w urzędzie skarbowym należy wypełnić druk PCC-3. Wysokość podatku wynosi 2% wartości auta (jeżeli jest niższa niż 1000 zł, to nie musimy płacić daniny na rzecz fiskusa).

Przykład

Pan Andrzej kupił używanego Volkswagena Golfa 5 z 2008 r. za 12 000 zł. Po tygodniu od zawarcia umowy kupna-sprzedaży udał się do urzędu skarbowego i wypełnił druk PCC-3. Następnie zapłacił podatek od czynności cywilnoprawnych w wysokości 240 zł (2% z 12 000 zł = 240 zł).

Niektórzy nabywcy samochodów w porozumieniu z poprzednimi właścicielami celowo zaniżają ich wartość w umowach kupna-sprzedaży. W ten sposób chcą zapłacić niższy podatek. Jednak urzędnik ma obowiązek sprawdzić czy cena auta jest zgodna z faktyczną wartością danego modelu. Służą do tego ciągle aktualizowane katalogi z widełkami cenowymi. Jeśli rozbieżności będą zbyt duże, to podstawa opodatkowania zostanie ustalona od realnej wartości rynkowej pojazdu, a nie zadeklarowanej w umowie przez strony transakcji.

Uwaga! Nie musimy płacić podatku od czynności cywilnoprawnych w wysokości 2% wartości pojazdu, jeżeli używane auto zostało zakupione u pośrednika (w komisie lub firmie pośredniczącej), która wystawiła fakturę VAT. Ponadto podatku nie muszą płacić również osoby niepełnosprawne, które zakupiły samochód na własny użytek.

Jak zapłacić podatek za używane auto sprowadzone z zagranicy?

Osoby sprowadzające używany samochód z zagranicy muszą w ciągu 30 dni zapłacić podatek akcyzowy. W tym celu należy w urzędzie skarbowym złożyć deklarację AKC-U/S. Można to zrobić:

  • wypełniając druk dokumentu i dostarczając go osobiście lub za pośrednictwem operatora pocztowego do urzędu skarbowego,
  • elektronicznie za pomocą Platformy Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych.

Obecnie obowiązują dwie stawki podatku akcyzowego:

  • 3,1% wartości pojazdu o pojemności silnika mniejszej niż 2000 cm3,
  • 18,6% wartości pojazdu o pojemności silnika większej niż 2000 cm3.

Przykład

Pan Mariusz sprowadził z Niemiec Audi A5 z 2012 r., za które zapłacił 55 000 zł. Auto posiada silnik o pojemności 1800 cm3. Po wypełnieniu deklaracji AKC-U/S, wysokość podatku akcyzowego wynosi 1705 zł (3,1% z 55 000 zł = 1705 zł).

Co ważne, jeśli sprowadzamy auto z zagranicy i płacimy za nie akcyzę, to jednocześnie nie musimy uiszczać na rzecz fiskusa podatku od czynności cywilnoprawnych.

Jak ubezpieczyć używane auto?

Jeśli zakupiony przez nas używany samochód posiada ważne ubezpieczenie OC oraz aktualne badanie techniczne, możemy legalnie poruszać się nim po drogach. Poprzedni właściciel ma obowiązek przekazać nam polisę OC wraz z pozostałymi dokumentami pojazdu. Możemy z niego korzystać do końca okresu umowy zawartej przez sprzedawcę auta z ubezpieczycielem.

Warto również od razu w dniu transakcji skontaktować się z dotychczasowym towarzystwem ubezpieczeniowym i poinformować je o zakupie samochodu. Jednocześnie warto sprawdzić, czy wraz z przejęciem OC od poprzedniego właściciela, konieczna jest dopłata do pozostałej części polisy. Może się tak zdarzyć, jeżeli ubezpieczenie było opłacane na raty. Ponadto ubezpieczyciel może przeprowadzić rekalkulację, czyli na nowo wyliczyć wysokość składki na podstawie naszych danych (m.in. wieku, miejsca zamieszkania, historii szkód czy stanu cywilnego).

Warto propozycję dotychczasowego towarzystwa ubezpieczeniowego porównać z pozostałymi ofertami dostępnymi na rynku. W prosty sposób można to zrobić za pomocą internetowej porównywarki ubezpieczeń OC i AC. Jeśli znajdziemy korzystniejszą ofertę innego ubezpieczyciela, możemy rozwiązać obecną umowę w dowolnym momencie jej trwania. Wypowiedzenie należy złożyć na piśmie.

Uwaga! Należy pamiętać, że umowa OC przekazana przez poprzedniego właściciela auta nie przedłuża się automatycznie. W związku z tym musimy zgłosić dotychczasowemu ubezpieczycielowi wolę zakupu kolejnej polisy, bądź skorzystać z oferty innego towarzystwa. Naszym obowiązkiem jest zapewnienie ciągłości ubezpieczenia samochodu, w którym nie może być ani jednego dnia przerwy.

OC a sprowadzenie auta z zagranicy

Najprościej jest sprowadzić do Polski samochód używany z zagranicy na lawecie, a następnie go ubezpieczyć i zarejestrować w naszym kraju. Jeśli jednak samodzielnie chcemy się nim poruszać po polskich drogach przed dopełnieniem niezbędnych formalności, musimy posiadać tablice wjazdowe wraz z OC obowiązującym do czasu utraty ich ważności, a także ważny przegląd techniczny. Ubezpieczenie można wykupić w państwie nabycia auta. W takim przypadku mamy 30 dni na zarejestrowanie pojazdu w Polsce.

Jeśli jednak auto zarejestrowane za granicą nie posiada ważnego OC lub Zielonej Karty, możemy w jednym z polskich towarzystw ubezpieczeniowych wykupić krótkoterminowe ubezpieczenie pojazdu (na 30 dni). W tym czasie należy dopełnić wszelkich formalności związanych z przerejestrowaniem samochodu w Polsce. Krótkoterminowe OC można zawrzeć jednorazowo i wygasa ono po zakończeniu okresu obowiązywania umowy.

Jak zarejestrować używane auto po zakupie?

Używany samochód trzeba przerejestrować w ciągu 30 dni od jego zakupu. W tym celu należy udać się do właściwego dla naszego miejsca zameldowania wydziału komunikacji. Aby dopełnić wszelkich formalności, powinniśmy okazać następujące dokumenty:

  • dowód osobisty wraz z polisą OC,
  • wniosek o rejestrację pojazdu (dostępny w wydziałach komunikacji lub na stronach internetowych urzędów),
  • dotychczasowy dowód rejestracyjny z ważnym badaniem technicznym,
  • dowód własności pojazdu (umowa kupna-sprzedaży czy faktura VAT),
  • kartę pojazdu, jeśli była wydana,
  • dotychczasowe tablice rejestracyjne (jeśli będą zmieniane).

Jeśli chcemy przerejestrować samochód sprowadzony z zagranicy, wraz z wypełnionym wnioskiem musimy okazać następujące dokumenty:

  • przetłumaczoną umowę kupna-sprzedaży, kartę pojazdu i dowód rejestracyjny,
  • zaświadczenie o aktualnym badaniu technicznym auta,
  • dowód opłacenia akcyzy,
  • potwierdzenie wyrejestrowania pojazdu w kraju, w którym był on zarejestrowany,
  • zagraniczne tablice rejestracyjne – jeżeli do Polski wróciliśmy autem zakupionym za granicą.

Po przedstawieniu wszystkich dokumentów oraz wypełnieniu wniosków, otrzymamy tymczasowy („miękki”) dowód rejestracyjny wystawiony na 30 dni. W tym czasie urzędnicy wyrobią nowe tablice, a także stały („twardy”) dowód rejestracyjny. Dodatkowo właścicielom aut sprowadzonych z zagranicy zostanie wręczona nalepka kontrolna. Informację, że dowód jest gotowy do odbioru, można uzyskać na stronie internetowej Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych.

Ile kosztuje rejestracja auta?

Zwykle zarówno rejestracja nowego, jak i używanego samochodu kosztuje 180,50 zł. Na tę sumę składają się wydane przez urząd druki, tablice rejestracyjne oraz opłaty ewidencyjne.

Wysokość opłat za rejestrację auta

Rodzaj opłaty Wysokość opłaty
Pozwolenie czasowe, ważne 30 dni 13,50 zł
Dowód rejestracyjny 54 zł
Znaki legalizacyjne 12,50 zł
Nalepka kontrolna 18,50 zł
Tablice rejestracyjne 80 zł
Opłata ewidencyjna 2 zł
Łączna kwota do zapłaty 180,50 zł

Stan na 09.01.2020 r.

Niekiedy możemy również ponieść dodatkowe opłaty. Jeśli właściciel lub współwłaściciel auta nie może osobiście stawić się w wydziale komunikacji, musi przygotować dokument stwierdzający udzielenie pełnomocnictwa osobie trzeciej. Za jego wydanie pobierana jest opłata w wysokości 17 zł. Z kolei za brak karty pojazdu (dla samochodów zarejestrowanych w Polsce po 1 lipca 1999 r.), należy dopłacić 75,70 zł.

Droższe będzie przerejestrowanie auta sprowadzonego z zagranicy, za co trzeba zapłacić 256 zł. Opłaty wzrosną do aż 1176 zł, jeśli właściciel samochodu zdecyduje się na indywidualne tablice rejestracyjne.

Wysokość opłat za rejestrację auta sprowadzonego z zagranicy

Rodzaj opłaty Wysokość opłaty
Tablice rejestracyjne 80 zł (1000 zł za indywidualne tablice rejestracyjne)
Dowód rejestracyjny 54 zł
Karta pojazdu 75 zł
Nalepka kontrolna i legalizacyjna 31 zł
Pozwolenie czasowe 13,50 zł
Opłata ewidencyjna 2,50 zł
Łączna kwota do zapłaty 256 zł

Stan na 09.01.2020 r.

Jak zaoszczędzić niemal 100 zł za rejestrację auta?

Rejestrując samochód można nieco zaoszczędzić. Jeśli kupione przez nas używane auto jest zarejestrowane w tym samym powiecie, w którym mieszkamy, to nie musimy wymieniać tablic rejestracyjnych oraz znajdującej się na szybie naklejki kontrolnej. W efekcie oszczędzamy 99,50 zł. Dzięki temu za rejestrację pojazdu musimy zapłacić tylko 81 zł.

Na co zwrócić uwagę przy zakupie używanego auta?

Podczas zakupu używanego samochodu należy zwrócić uwagę na kilka ważnych rzeczy. Przed dokonaniem transakcji warto bardzo dokładnie zapoznać się z wszystkimi dokumentami. Niekiedy drobna literówka może oznaczać konieczność ponownego składania wniosków czy dokonywania sprostowań. W efekcie rejestracja auta może się znacznie wydłużyć.

Warto również przestrzegać urzędowych terminów i nie odkładać załatwienia formalności na ostatnią chwilę – m.in. z powodu możliwych długich kolejek w urzędach. Pamiętajmy, że podatek od czynności cywilnoprawnych musimy zapłacić w ciągu 14 dni od daty zawarcia umowy kupna-sprzedaży auta, a na uregulowanie akcyzy mamy 30 dni. Podobnie, jak na przerejestrowanie samochodu. Z kolei we wnioskach wysyłanych pocztą liczy się data wysłania, a nie doręczenia listu.

Dla własnego bezpieczeństwa, warto również przed zakupem dokładnie sprawdzić stan techniczny używanego auta. Oczywiście ważny przegląd to podstawa, ale samochód może posiadać ukryte wady niezauważalne na pierwszy rzut oka nawet dla doświadczonego kierowcy. W prosty sposób możemy uniknąć późniejszych kłopotów z użytkowaniem pojazdu zlecając jego przegląd ekspertom z Autotesto, który zostanie przeprowadzony w ciągu 24 godzin. Dzięki temu znacznie zminimalizujemy ryzyko ponoszenia wysokich kosztów naprawy auta w przyszłości.

Przeczytaj również:

Umowa kupna-sprzedaży auta – jak zabezpieczyć się przed nieuczciwością i na co zwrócić uwagę?

O co pytać przy kupnie samochodu?

administrator