Rodzaje poduszek powietrznych oraz szczegóły ich działania – kompendium wiedzy

W ubiegłym miesiącu na łamach naszego bloga pojawił się wpis na temat poduszek powietrznych dla pieszych. Postanowiliśmy rozwinąć ten temat i nieco bardziej kompleksowo zająć się opisem samej koncepcji tego typu zabezpieczenia, jego rodzajów oraz zasad działania. Na koniec mamy dla was natomiast bonus, czyli kilka wskazówek, jak można sprawdzić, czy w używanym samochodzie z poduszkami powietrznymi zostały one kiedykolwiek „wystrzelone” – jest to przydatne, aby choć trochę zabezpieczyć się przed sprzedawcami kuszącymi klientów swoimi „bezwypadkowymi” egzemplarzami w atrakcyjnej cenie. Pamiętajcie również, że jeśli nie macie pewności lub odpowiedniej wiedzy, aby wykonać taką ocenę, zawsze możecie skorzystać z naszych raportów i ekspertyzy specjalistów Autotesto 🙂

Jak działają poduszki powietrzne?

To, że powodem zadziałania poduszek powietrznych jest kolizja, to wie każdy kierowca. Jak to się jednak dzieje, że w ciągu setnych części sekundy auto wie, że ma uruchomić to zabezpieczenie dla pasażerów? W jaki sposób informacja ta dociera do sterowników komputera kontrolującego poduszki powietrzne? Oczywiście dzięki wszechobecnej elektronice, która stała się na przestrzeni ostatnich lat standardem w motoryzacji. Dzięki niej oraz akcelerometrowi, żyroskopowi, czujnikom ciśnienia i czujnikom układu siedzeń proces ten może być szybko zainicjowany, gdyż dane te pozwalają na bezbłędne ocenienie sytuacji, jaka ma miejsce na drodze – czy kierowca uderzył w drzewo, czy też w zaparkowane auto uderzyła piłka dziecka. Wszystkim natomiast zarządza system ACU – Airbag Control Unit – i to właśnie on wysyła impuls do odpowiednich poduszek, które mają zostać uruchomione.

System ACU – szczegóły działania

Aby poznać dobrze system ACU, który funkcjonuje w naszych samochodach, warto zdać sobie sprawę z kilku niuansów dotyczących jego działania, jak między innymi to, że:
– poduszki powietrzne, podczas wystrzelenia nie są nadmuchiwane sprężonym powietrzem (byłoby to zbyt wolne), tylko przy pomocy ładunków pirotechnicznych, których zapłon inicjuje właśnie kontrolujący je system,
– eksplozja wiąże się tu z reakcją chemiczną, która generuje prędkość ok. 300 km/h w ciągu zaledwie kilku milisekund,
– ujście powietrza następuje niemal w tej samej chwili, co koniec napełniania poduszek (inaczej osoba, która została ochroniona przez taką poduszkę, mogłaby dodatkowo ucierpieć w związku z uszkodzeniem słuchu lub wzroku, na skutek zwiększanie ciśnienia w kabinie),
– niezwłoczne opróżnienie poduszki zapobiega również uduszeniu osoby, która wpadłaby na nią centralnie całą powierzchnia twarzy,
– po wystrzeleniu poduszek powietrznych może dojść na chwilę obecną jedynie do lekkiego podrażnienia oczu i układu oddechowego,
– poduszki mogą zostać wystrzelone z większa lub mniejszą siłą, w zależności od powagi zarejestrowanego wypadku.


Rodzaje poduszek powietrznych

Do najpowszechniejszego rodzaju poduszek powietrznych montowanych dziś w samochodach wszystkich marek należą oczywiście modele frontowe. Są to te poduszki, które montuje się z przodu pojazdu, i które przeznaczone zostały dla kierowcy i siedzącego obok niego pasażera – pierwsza wystrzeliwana jest z kierownicy, druga zaś z deski rozdzielczej. Drugim rodzajem samochodowych poduszek powietrznych, są tzw. Side Air Bags (chronią głowę i tułowie pasażerów), które oznacza się skrótem SAB i które dzieli się na trzy kategorie:
– boczne poduszki powietrzne,
– poduszki klatki piersiowej,
– boczne kurtyny powietrzne głowy.
Dodatkowo mamy tu montowane od 2003 roku poduszki chroniące kolana, kurtyny tylne oraz centralne poduszki zabezpieczające podróżujących przy uderzeniu w bok pojazdu.

Jak poznać, że w używanym samochodzie poduszki zostały wystrzelone?

A oto i bonus dla wszystkich tych z was, którzy chcą we własnym zakresie ocenić stan techniczny używanego pojazdu, którego zakupem są zainteresowani. Na pytanie, czy auto faktycznie jest bezwypadkowe, a poduszka nigdy nie została wystrzelona, można odpowiedzieć sobie w następujący sposób:
– coś jest nie w porządku, kiedy kontrolka ciśnienia oleju gaśnie w tym samym momencie, co ta odpowiadająca za sygnalizację prawidłowego działania poduszek powietrznych (chodzi o proceder, gdy oba elementy podłączane są do jednej kontrolki dla zmylenia kupującego),
– niemal pewna wymiana, kiedy występują ślady ściągania panelu kierownicy (np. zarysowania) oraz montaż zaślepek śrub (najczęściej w innym kolorze lub odcieniu),
– gdy obejrzymy sobie stan podłużnic auta na kanale (ich uszkodzenie oznacza wypadek, a więc poduszki także musiały wystrzelić),
– gdy zauważysz przebarwienia deski rozdzielczej.

nprofit